LEES! Het trainen van leesvaardigheid door docenten Nederlands en Engels in 4 en 5 HAVO.
View/ Open
Publication date
2010Author
Fokkema, N.G.
Sijbesma, N.M.R.
Bovenkamp, J. van den
Gerrits Jans, J.M.
Metadata
Show full item recordSummary
Leesvaardigheid speelt in het onderwijs, maar eigenlijk in de hele maatschappij een cruciale rol. Van mailtjes en sms’jes tot boeken en kranten: lezen doen we allemaal. Leesvaardigheid wordt getraind bij de talenvakken op school, maar hoe? Wij hebben dit onderzocht bij Engels en Nederlands in HAVO bovenbouw op het KWC.
Verschillen tussen de twee vakken zijn er zeker. Kort gezegd speelt de inhoud van de tekst bij Engels een belangrijke rol, omdat door middel van leesvaardigheid leerlingen hun woordenschat vergroten. Engels is immers een tweede taal. Bij de moedertaal, Nederlands, speelt die woordenschat een minder belangrijke rol. In lessen leesvaardigheid bij Nederlands wordt vooral de algemene vaardigheid geoefend: hoe lees je een tekst, wat is de kern, wat voor doel heeft de schrijver, etc. De focus ligt op de structuur van de tekst; de inhoud is arbitrair. Leerlingen moeten doorkrijgen dat teksten volgens een bepaald stramien zijn opgebouwd. Als je de structuur kunt doorgronden, kun je uit elke tekst de kern halen en over elke tekst vragen beantwoorden.
Uiteraard is het allemaal niet zo zwart-wit. De genuanceerde resultaten staan uitgebreid beschreven in ons onderzoek. Dus voor de geïnteresseerden: LEES!