View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        LEES! Het trainen van leesvaardigheid door docenten Nederlands en Engels in 4 en 5 HAVO.

        Thumbnail
        View/Open
        Artikel PGO.doc (102.5Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Fokkema, N.G.
        Sijbesma, N.M.R.
        Bovenkamp, J. van den
        Gerrits Jans, J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leesvaardigheid speelt in het onderwijs, maar eigenlijk in de hele maatschappij een cruciale rol. Van mailtjes en sms’jes tot boeken en kranten: lezen doen we allemaal. Leesvaardigheid wordt getraind bij de talenvakken op school, maar hoe? Wij hebben dit onderzocht bij Engels en Nederlands in HAVO bovenbouw op het KWC. Verschillen tussen de twee vakken zijn er zeker. Kort gezegd speelt de inhoud van de tekst bij Engels een belangrijke rol, omdat door middel van leesvaardigheid leerlingen hun woordenschat vergroten. Engels is immers een tweede taal. Bij de moedertaal, Nederlands, speelt die woordenschat een minder belangrijke rol. In lessen leesvaardigheid bij Nederlands wordt vooral de algemene vaardigheid geoefend: hoe lees je een tekst, wat is de kern, wat voor doel heeft de schrijver, etc. De focus ligt op de structuur van de tekst; de inhoud is arbitrair. Leerlingen moeten doorkrijgen dat teksten volgens een bepaald stramien zijn opgebouwd. Als je de structuur kunt doorgronden, kun je uit elke tekst de kern halen en over elke tekst vragen beantwoorden. Uiteraard is het allemaal niet zo zwart-wit. De genuanceerde resultaten staan uitgebreid beschreven in ons onderzoek. Dus voor de geïnteresseerden: LEES!
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4954
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo