De effectiviteit van activerende werkvormen Is leren effectiever als een activerende werkvorm wordt toegepast?
View/ Open
Publication date
2010Author
Noll, N.
Holkenborg, B.T.M.
Krosendijk, A.L.J.
Muijs, M.L.
Metadata
Show full item recordSummary
Het onderzoek dat in dit artikel wordt beschreven richt zich in het bijzonder op het leerrendement van de woordenschat in een MVT. Woordenschat is zeer belangrijk bij een vreemde taal, want zonder woordenschat kan men zich zowel verbaal als schriftelijk niet uitdrukken. Jammer genoeg blijkt vaak dat leerlingen een paar dagen voor de overhoring slechts de woordjes in hun hoofd stampen en deze na een week weer zijn vergeten. Het is daarom heel interessant voor MVT-docenten om inzicht te krijgen in hoe ze het leerrendement van woordenschatverwerving kunnen verhogen. Voor dit onderzoek is er gezocht naar een werkvorm die leerlingen stimuleert om actief en gevarieerd met de woordenschat om te gaan en welke voldoet aan de voorwaarden voor effectief leren, kortom een activerende werkvorm. De eerste vraag die daarbij zal worden beantwoord is: Zorgt een activerende werkvorm voor het beter onthouden van nieuw te leren woorden? De tweede vraag die aan de orde zal komen is: Hoe beoordelen de leerlingen de activerende werkvorm?