View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hebban Olla Vogala ... Geschiedenisles?

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie final anoniem.pdf (46.33Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Binnendijk, Emma
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze masterscriptie onderzoekt hoe de digitale leesbevorderingstool Hebban in de Klas effectief geïntegreerd kan worden in de geschiedenisles in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, met als doel zowel de leesvaardigheid als het historisch inlevingsvermogen van leerlingen te versterken. Aanleiding voor dit ontwerponderzoek is de sterke afname in leesvaardigheid onder jongeren in Nederland van de afgelopen jaren. In het kader van een stage bij de Stichting CPNB is een lessenserie ontwikkeld bij de historische roman Fortuna’s Kinderen van Annejet van der Zijl. Daarbij is onderzocht of en hoe het leesbevorderingsplatform Hebban in de Klas geïntegreerd kan worden binnen het geschiedenisonderwijs. Op basis van de wetenschappelijke literatuur is het ontwerp afgestemd op vier ontwerpprincipes: vakdidactiek, taalontwikkeling, gebruiksvriendelijkheid en interactie. Op basis hiervan luidt de centrale onderzoeksvraag als volgt: Hoe kan de leesbevorderingstool Hebban in de Klas effectief geïntegreerd worden in de geschiedenisles in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, met als doel zowel de leesvaardigheid als het historisch inlevingsvermogen van leerlingen te versterken? Na twee feedbackrondes met experts en docenten is de eerste les van de lessenserie, gericht op historisch inlevingsvermogen, getest in een 4 vwo-klas. De try-out liet zien dat leerlingen in staat waren zich in te leven in historische perspectieven en actief met bronnen en begrippen omgingen. Samenwerkend leren bleek effectief voor tekstbegrip en taalvaardigheid. Hoewel integratie van Hebban in de Klas momenteel technisch en organisatorisch niet haalbaar blijkt, toont dit onderzoek aan dat historische romans ook zonder dit platform waardevolle mogelijkheden bieden binnen het geschiedenisonderwijs. Deze lessenserie laat zien dat de inzet van historische literatuur in geschiedenislessen een bijdrage kan leveren aan zowel vakinhoudelijke als taalgerichte doelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49489
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo