Promoting Citizenship Education: Assessing the Influence of the Use of Digital Educational Games to Increase Learning Motivation and Engagement Using the ARCS Model of Motivational Design
Summary
Nederlands burgerschapsonderwijs op secundair niveau maakt nog steeds veelal gebruik van
traditionele lesmethoden. Door deze lesmethoden ervaren leerlingen echter weinig motivatie om te leren en laten zij weinig actieve deelname zien. Het gebruik van digitale educatieve spellen biedt hiervoor een oplossing, en lijkt een positief effect te hebben op motivatie om te leren en de betrokkenheid van studenten in de klas.
Huidig onderzoek tracht een breder beeld te schetsen van het gebruik van digitale educatieve spellen door een antwoord te formuleren op de hoofdvraag “Wat zijn de werkende elementen en uitdagingen van het gebruik van digitale educatieve spellen voor het promoten van burgerschapsonderwijs vanuit het perspectief van Globaland(XL) Coaches?”. Huidig onderzoek is uitgevoerd in combinatie met "Cross Your Borders". Deze organisatie geeft burgerschapsprojecten op middelbare scholen; de interviews zijn gebaseerd op het gebruik van digitale educatieve spellen tijdens deze burgerschapsprojecten. De interviews zijn afgenomen en vervolgens geanalyseerd met gebruik van de ARCS model of Motivational design. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat digitale educatieve spellen een goede manier zijn om burgerschapsonderwijs te promoten, vanwege hun positieve invloed op motivatie om te leren en betrokkenheid in de klas. Hierin speelt de rol van de docent een cruciale rol.
Verder tonen de resultaten aan dat vervolgonderzoek moet focussen op de effecten die individuele kenmerken van leerlingen hebben op de uitkomsten van het gebruik digitale educatieve spellen voor burgerschapsonderwijs. Betere interpretatie van de onderliggende psychologische processen spelen hierin een cruciale rol.