View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Goede communicatie maakt goede zorg

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie MH Anna Craenen.pdf (2.116Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Craenen, Anna
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Voor het leveren van passende zorg is het belangrijk vroegtijdige gesprekken over advance care planning (ACP) te voeren. Voor het voeren van ACP-gesprekken moeten artsen beschikken over goed communicatieve vaardigheden. Lang niet alle artsen beschikken hierover. Scholing in communicatie leidt tot betere communicatieve vaardigheden. Aan de hand van dit onderzoek wordt een onderwijsmethode beschreven voor medisch specialisten in communicatie over advance care planning. Methode: Er is onderzoek gedaan naar de bestaande literatuur over effectief communicatieonderwijs en voorkeuren van artsen op het gebied van onderwijs. Daarnaast is een online survey afgenomen onder medisch specialisten naar de ervaringen met ACP-gesprekken en communicatieonderwijs en naar de voorkeuren voor onderwijs. Resultaten: Het literatuuronderzoek laat zien dat vooral oefenen met simulatiepatiënten effectief is voor het aanleren van nieuwe communicatievaardigheden. Daarnaast zijn herhaling en persoonlijke feedback van belang. De survey laat zien dat 85% van de respondenten ACP-gesprekken belangrijk tot heel belangrijk vindt. 66% heeft nooit onderwijs gevolgd in ACP-gesprekken. 71% van de respondenten geeft aan onderwijs over ACP-gesprekken van belang te vinden. Dit respondenten verwachten de grootste leeropbrengst van oefenen met simulatiepatiënten. De tijdsinvestering van het volgen van onderwijs wordt als beperkende factor gezien. Conclusie: Een effectieve nascholing in communicatie voor medisch specialisten dient te bestaan uit achtergrondinformatie, oefening met simulatiepatiënten en persoonlijke feedback. Tijdsinvestering van een dag is het meest optimaal. Oefening is het belangrijkste onderdeel. Om de scholingsdag optimaal te benutten dient voorbereiding vooraf plaats te vinden met behulp van een e-learning. Om de aangeleerde vaardigheden te behouden is het van belang het onderwijs op regelmatige basis te herhalen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49361
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo