De Rol van Pedagogisch Didactisch Specialisten in Zwaarbelaste Peuteropvang: Hoe dragen pedagogisch didactisch specialisten bij aan het tegemoetkomen van de complexe ondersteuningsbehoeften van kinderen?
Summary
Deze kwalitatieve, cross-sectionele studie onderzoekt hoe pedagogisch didactisch specialisten bijdragen aan het tegemoetkomen in de complexe ondersteuningsbehoeften van kinderen binnen de zwaarbelaste peutervoorzieningen. Door middel van semigestructureerde interviews met zes pedagogisch professionals, zes pedagogisch didactisch specialisten en vijf ouders zijn diepgaande inzichten verkregen in de ervaringen met deze specialist. Thematische analyse van de interviews onthulde dat de rol van de pedagogisch didactisch specialist overwegend als waardevol wordt ervaren. Specialisten bieden handelingsondersteuning aan pedagogisch professionals in uitdagende groepssituaties en signaleren ontwikkelingsproblemen in een vroeg stadium. Daarnaast vervullen zij een coördinerende rol in het bevorderen van interprofessionele samenwerking en zetten zij zich actief in voor het verbeteren van het contact met ouders. Bovendien lijken zij de werkdruk buiten de groepsuren te verlichten. Tegelijkertijd ervaren professionals een toename in de werkdruk tijdens groepsuren, door het toenemende aantal kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften. De bevindingen wijzen op variatie in hoe de rol wordt geïmplementeerd en benadrukken de noodzaak van een duidelijkere organisatorische positionering van de functie.
Trefwoorden: pedagogisch didactisch specialist, voorschoolse educatie, peuteropvang, complexe ondersteuningsbehoeften