View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De potentiële verschillen tussen kinderen met en zonder dyslexie op lees- en spellingzelfbeeld en algemeen zelfbeeld

        Thumbnail
        View/Open
        ThesisCCFES_van den Bogert_1506676_2023_2024.pdf (184.8Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Bogert, Anne van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Geletterdheid is een belangrijk onderdeel van de moderne maatschappij. Voor mensen met dyslexie kan dit problemen opleveren in het bijdragen/meedoen in de maatschappij. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat dyslexie bredere sociaal-emotionele gevolgen kan veroorzaken. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken of kinderen met en zonder dyslexie van elkaar verschillen op leeszelfbeeld, spellingzelfbeeld en algemeen zelfbeeld. Daarnaast is er onderzocht of er een relatie is tussen het lees- en spellingzelfbeeld van kinderen en het algemeen zelfbeeld. De steekproef bestond uit 914 kinderen, waarvan 51 kinderen een dyslexieverklaring had. De Lees- en SpellingBelevingSchaal werd gebruikt om lees- en spellingzelfbeeld te meten. De CompetentieBelevingsSchaal voor Kinderen werd gebruikt om algemeen zelfbeeld te meten. De onafhankelijke sample t-toetsen tonen aan dat kinderen met dyslexie een lager lees- en spellingzelfbeeld hebben ten opzichte van kinderen zonder dyslexie. Kinderen met dyslexie hadden niet een lager algemeen zelfbeeld ten opzichte van kinderen zonder dyslexie. Ook is er sprake van een sterke negatieve relatie tussen lees- en spellingzelfbeeld en algemeen zelfbeeld. Ondanks de limitaties draagt dit onderzoek bij aan het meer inzicht krijgen in de potentiële sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie. Hierdoor kunnen de potentieel negatieve effecten geminimaliseerd worden voor kinderen met dyslexie. Vervolgonderzoek is nodig om specifiek meer inzicht te krijgen in wat voor effect een dyslexie diagnose kan hebben op het algemeen zelfbeeld van kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49257
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo