'Eenige opmerkingen over den zelfmoord': Emoties, motieven en zelfdoding in negentiende-eeuws Nederland (1809-1859)
Summary
In deze thesis is er onderzoek gedaan naar de emoties en motieven die verbonden waren aan
zelfdoding in negentiende-eeuws Nederland (1809-1859). Voor het onderzoeken van de emoties
en motieven, heb ik mij gewend tot een primaire bron analyse van eigentijdse krantenartikelen,
waarin werd bericht over zelfdodingen of pogingen tot zelfdoding. De emoties zijn onderzocht
door de schrijfwijze en berichtgeving in de artikelen te analyseren. Door dit te doen, heb ik
gepoogd de emoties bloot te leggen, die de krantredacteurs (on)bewust hebben verwerkt in hun
zelfmoordberichtgeving. Om op basis daarvan aannames te maken over de bredere emotionele
verhouding van de Nederlandse samenleving tot zelfmoord. Deze onderzoeksmethode is
gebaseerd op de emotives theorie van William Reddy. Het corpus van primaire bronnen besloeg
148 krantenartikelen. Naast emoties zijn ook de motieven, die in de artikelen genoemd zijn,
geanalyseerd. Steunend op de bestudering van de verscheidene motieven betoogt de auteur dat
in de Nederlandse pers en bij uitbreiding de maatschappij, er vanuit drie verklarende kaders
over zelfdoding werd geschreven/gedacht. Emotioneel/passioneel zelfdodingen, die
voortkwamen uit een vlaag van emotie, zoals liefdesverdriet of schaamte. Economische
zelfdodingen, die herleid werden naar financiële problemen. En, krankzinnige zelfdodingen,
die waren gepleegd in een afwijkende of ontoerekeningsvatbare staat. Deze kaders hebben
daarmee gediend als hoofdstukindeling en zijn verder onverdeeld in subcategorieën. Context is
gebruikt om een verklaring te bieden voor de motieven, waarnaast corresponderende
krantenartikelen en de daarin benoemde emoties zijn uitgelicht en geanalyseerd, om
uiteindelijk op basis van de vergaarde informatie te concluderen dat er sterk werd neergekeken
op zelfdodingen die gemotiveerd waren door zelf veroorzaakte problemen, zoals drankmisbruik
of schulden. Zelfmoordberichtgeving werd daarnaast ook gebruikt om het publiek moreel te
bevorderen, door moraliserend lessen toe te voegen aan de berichtgeving.