View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie op rekenresultaten bij vmbo-leerlingen in klas 2 tot en met 3 en de modererende rol van geslacht

        Thumbnail
        View/Open
        Master_Thesis_Muriël_Fransen_6241824.pdf (368.4Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Fransen, Muriël
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De rekenvaardigheden van leerlingen in de onderbouw van het vmbo blijven achter; 75% behaalt het referentieniveau 2F niet (Inspectie van Onderwijs, 2024). De leerkracht-leerling relatie wordt gezien als een mogelijke voorspeller van schoolprestaties en zou daarmee kunnen bijdragen aan het verkleinen van rekenachterstanden. In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre conflict en nabijheid in de leerkracht-leerling relatie samenhangen met de rekenprestaties van tweedejaars vmbo-leerlingen. Met behulp van de Leerkracht-Leerling Relatie Vragenlijst (LLRV) en de AMN-rekentoets zijn data verzameld van 439 leerlingen. Er is gekeken naar zowel de gelijktijdige voorspellende waarde van conflict en nabijheid als naar de voorspellende waarde op een later tijdstip (T2), waarbij gecontroleerd is voor eerdere prestaties (T1). Daarnaast is onderzocht of geslacht een modererende rol speelt in deze relaties. De resultaten laten zien dat conflict een significante, maar kleine negatieve voorspeller is van gelijktijdige rekenprestaties. Deze samenhang verdwijnt op langere termijn. Nabijheid blijkt geen significante voorspeller van rekenprestaties, zowel gelijktijdig als over tijd. Geslacht heeft geen modererende invloed. Op basis van deze resultaten lijkt de leerkracht-leerling relatie slechts in beperkte mate bij te dragen aan het verklaren van rekenprestaties bij vmbo-leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49049
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo