View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Grensoverstijgend feminisme: een transnationale analyse van de kunst van Sarah Lucas en Lee Bul

        Thumbnail
        View/Open
        MA_Scriptie_S.J.H.Spindler2544423.pdf (1.385Mb)
        MA_Scriptie_S.J.H.Spindler2544423.pdf (1.385Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Spindler, Sophie
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie analyseert de overeenkomsten tussen de feministische kunstpraktijken van de Engelse Sarah Lucas (1962) en de Zuid-Koreaanse Lee Bul (1964). De focus ligt op het concept van abjectie in hun kunst. De hoofdvraag luidt: Wat is de vergelijking tussen de feministische kunstpraktijken van Sarah Lucas en Lee Bul gegeven de potentie voor een transnationaal, feministisch begrip van hun werk met een focus op abjectie? Er wordt beargumenteert dat er, ondanks geografische verschillen, overeenkomsten zijn in hoe Lucas en Bul patriarchale normen ontwrichten door middel van hun kunst. In het eerste hoofdstuk wordt een vergelijking gemaakt tussen de feministische kunstbewegingen in Groot-Brittannië en Zuid-Korea, van de jaren zeventig tot nu. Hieruit blijkt dat feministische kunst in beide contexten als antwoord ontstond op patriarchale structuren. Het tweede hoofdstuk kijkt naar de artistieke boog tussen Lucas en Bul, en behandelt thema's zoals lichaam, identiteit en maatschappelijk kritiek. Lucas maakt gebruik van alledaagse objecten en seksuele metaforen om genderstereotypen en seksisme aan te pakken. Bul daarentegen hanteert een directere aanpak in haar performances en sculpturen, en richt zich in haar latere werk ook op bredere sociale, politieke en technologische contexten. Ondanks hun verschillende stijlen delen ze een feministische kritiek op machtsstructuren. In het derde hoofdstuk wordt het gebruik van abjectie in het werk van beide kunstenaars geanalyseerd aan de hand van de theorie van Julia Kristeva. Lucas' werk wekt abjectie op door verrassende combinaties van alledaagse objecten. Buls vroege performances en sculpturen tonen vervormde lichamen en ongebruikelijke materialen. Ondanks de verschillende achtergronden zijn er overeenkomsten in de feministische praktijken van Lucas en Bul. Dit maakt een transnationaal feministisch perspectief mogelijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48891
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo