Mary Robinson en de ‘Perdita chemise’ in verschillende media
Summary
Actrice, schrijfster en socialite Mary Robinson was een beruchte vrouw in het
achttiende-eeuwse Londen. Mary Robinson verwierf aanvankelijk bekendheid als actrice, met
name met haar theaterrol als Perdita. Door deze bekendheid werd zij opgemerkt door
verschillende machtige mannen. Het bekendste voorbeeld hiervan is haar affaire met de
toenmalige prins van Wales. Er verschenen krantenartikelen, roddelbladen en karikaturen die
zich hierover uiten. De karikaturen hebben veel impact gehad op de manier waarop Mary
Robinson werd gezien tijdens haar leven en zijn de aanleiding geweest om haar publieke
representatie zelf te beïnvloeden. Mary bestreed dit beeld met haar zelf-representatie als een
modieuze en gracieuze vrouw met een gevoelig innerlijk. Dit beeld bracht zij de wereld in
door middel van haar memoires, gedichten en ook via portretten. De memoires en gedichten
heeft zij zelf geschreven, maar de portretten van Thomas Gainsborough, Joshua Reynolds en
George Romney zijn uiteraard niet van haar hand. Het is waarschijnlijk dat zij wel
zeggenschap had over de manier waarop ze werd geportretteerd. Via deze verschillende
media maakte zij gebruik van verschillende strategieën om haar self-fashioned identiteit
kenbaar te maken, namelijk door middel van haar status als beroemdheid, haar netwerk en
haar kledingkeuzes. In haar memoires probeert zij de lezer te overtuigen dat ze een elegante
vrouw en gevoelig mens was. Ze kreeg veel aanzien voor haar gedichtenbundels die zij
publiceerde. Ze breidde haar netwerk verder uit en versterkte ze haar banden met
hooggeplaatste individuen in de kunstwereld, waardoor zij haar publieke identiteit beter kon
construeren. Haar beroemdheid werd versterkt door haar karakteristieke kleding, geïnspireerd
door Marie Antoinette. Haar kleding was van groot belang voor haar zelf-representatie en
maakt deel uit van het neoclassicisme, dat pas in de jaren 1790 populair werd, maar waar
Mary een voorloper in was.