View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wiskunde in beweging; Leeropbrengst van dynamische visualisaties in geanimeerde video’s over infinitesimaalrekening

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorscriptie_Wiskunde_januari_2023_Marije_Wigmans_6933173.pdf (1.841Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Wigmans, Marije
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat centraal wat de leeropbrengst van wiskunde is door dynamische visualisaties in geanimeerde educatieve wiskundevideo’s. In het bijzonder interesseren we ons ook in de ervaring van studenten omtrent het leren van wiskunde door de dynamische visualisaties en hoe zich dit verhoudt tot het daadwerkelijke leren. Dit hebben we onderzocht door middel van ongeveer 25 eerstejaarsstudenten van de opleiding Molecular and Biophysical Life Science aan de universiteit in Utrecht. Deze sample bestond uit nationale (Nederlandse) en internationale mannen en vrouwen tussen de 17 en 23 jaar. Zij hebben twee verschillende geanimeerde wiskundevideo’s bekeken en daarover testen gemaakt om de leeropbrengst te meten en door zelfrapportage hebben we de leeropbrengst door de dynamische visualisaties gemeten. Uit het onderzoek is gebleken dat studenten rapporteren dat dynamische visualisaties bijdragen aan zelf-visualisatie, informatie verwerken, intuïtie en focussen als het gaat om het leren van wiskunde. Verder lijkt het erop dat studenten het gevoel hebben dat dynamische visualisaties een positiever leeropbrengst hebben, als ze herkennen hoe de auteur de informatie didactisch wil uitleggen vergeleken met de situatie waarin ze minder herkennen hoe de auteur de informatie didactisch wil uitleggen. Tot slot, is het geen garantie als studenten herkennen hoe de auteur de informatie didactisch wilt uitleggen, dat studenten de informatie daadwerkelijk beter begrijpen als ze er vragen over beantwoorden. Middels dit onderzoek leveren we een bijdrage aan onderzoek, waarin onderzocht kan worden welke didactische rollen van dynamische visualisaties zorgen voor welk soort leeropbrengst en dat biedt mogelijkheden voor het wiskundeonderwijs, omdat dynamische visualisaties dan voor leerdoelen ingezet kunnen worden, waarvan bekend is dat het effectief is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48761
        Collections
        • Theses

        Related items

        Showing items related by title, author, creator and subject.

        • Emotioneel Welbevinden en de relatie met Geleide Visualisatie bij Crdiovasculaire Chirurgie 

          Bol, A.G. (2009)
          Dit onderzoek heeft als doel de effectiviteit te onderzoeken van geleide visualisatie op het pre- en postoperatieve emotioneel welbevinden (in termen van angst, depressie, ontspanning en humoristisch gedrag) bij Nederlandse ...
        • Visualisatie van het Romeinse verleden in de stedelijke openbare ruimte 

          Neele, E.M.K. (2009)
        • Nieuw licht op verborgen schatten : Over de visualisatie van Romeins archeologisch erfgoed in Utrecht en Keulen 

          Dolder, T. van den (2010)
          Onderzoek over de visualisatie van archeologisch erfgoed in de Europese steden Utrecht en Keulen.
        Utrecht university logo