View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sociale afwijzing en agressie bij kinderen. De rol van narcisme en sociale angst.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dekker, C den-3225224.pdf (272.6Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Dekker, C. den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzocht in welke mate de relatie tussen sociale afwijzing en agressie wordt gemodereerd door narcisme en/of symptomen van sociale angst (Fear of Negative Evaluation; FNE). Participanten (N=203), variërend in leeftijd van 10 tot 13 jaar, werden vragenlijsten voorgelegd om hun scores op deze kindkenmerken vast te stellen. Ongeveer een week later speelden ze individueel een computerspel (Survivor) en werden toegewezen aan of een negatieve peer beoordeling of een neutrale beoordeling. Nadat ze beoordeeld waren door de peers hadden ze zelf de mogelijkheid om deze peers te beoordelen en op deze manier agressie te tonen tegen deze kinderen. De conditie waaraan de kinderen waren toegewezen bleek een hoofdeffect te hebben op alle directe en indirecte agressiematen, waarbij kinderen die sociaal waren afgewezen meer agressie vertoonden dat kinderen in de neutrale conditie. Wat betreft displaced agressie, gericht op iemand anders dan de dader, vertoonden alleen kinderen in de falen conditie meer verbale agressie dan kinderen in de neutrale conditie. Tegengesteld aan verwachtingen, lieten resultaten zien dat FNE het niveau van agressieve reacties als reactie op sociale afwijzing niet modereerde. Dit gold ook bij narcisme, behalve dat hoe hoger het kind in de neutrale conditie scoorde op narcisme hoe meer displaced agressie geuit door het afnemen van geld hij/zij vertoonde. In beide condities vertoonden kinderen die hoog scoorden op narcisme minder directe geuit door het wegnemen van geld van peers. Potentiële verklaringen voor deze bevindingen worden besproken in de discussie evenals beperkingen en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4870
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo