View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leraar, elke dag een feest? Welzijn en bevlogenheid bij leraren in het voortgezet onderwijs.

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Astrid van Damme.pdf (225.1Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Damme, A.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige onderzoek is gekeken naar welzijn bij leraren en verschillende factoren die in eerder onderzoek hiermee in verband gebracht zijn. Er is onderscheid gemaakt tussen mentaal welzijn, fysiek welzijn en bevlogenheid. De factoren die zijn onderzocht in relatie tot welzijn zijn werk-thuis interferentie (WTI) en authenticiteit. Dit is de eerste Nederlandse studie waarin authenticiteit onderzocht wordt in relatie tot het welzijn van werknemers. Ook de variabelen taakeisen, autonomie en sociale steun zijn in het onderzoek opgenomen. Verwacht werd dat authenticiteit positief zou samenhangen met welzijn, en dat WTI negatief met welzijn zou samenhangen. Door middel van een vragenlijststudie is getracht de vraag te beantwoorden welke factoren samenhangen met het welzijn van leraren. Deze empirische studie is uitgevoerd onder 86 leraren werkzaam op middelbare scholen op Walcheren. Uit de studie is gebleken dat mentaal welzijn inderdaad negatief samenhangt met WTI. Daarnaast kwam uit de studie naar voren dat mentaal welzijn positief samenhangt met autonomie, en dat fysiek welzijn negatief samenhangt met zowel emotionele als kwantitatieve taakeisen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4860
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo