View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De ontwikkeling van inhibitie bij kleuters met ADHD en/of ODD

        Thumbnail
        View/Open
        Gelissen 3070425.pdf (346.2Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Gelissen, N.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tot voor kort was weinig bekend over inhibitie bij kleuters. Deze groep is juist interessant omdat bij eventuele problemen op jonge leeftijd direct interventies ingezet kunnen worden. Daarnaast bestaat de theorie dat inhibitieproblemen een oorzaak zijn voor ADHD. Om meer duidelijkheid te krijgen is deze studie erop gericht de ontwikkeling van inhibitie bij kleuters met ADHD, ODD of een combinatie daarvan te onderzoeken. 75 kleuters met ADHD, ODD of beide stoornissen zijn vergeleken met de controle groep (N=97). Daarbij is gebruik gemaakt van de neuropsychologische taken: GoNoGo-taak, Coin Game en de Snack Delay. De taken zijn afgenomen toen de kinderen 3,5 tot 5,5 jaar oud waren en 18 maanden later. Uit een factoranalyse blijkt dat deze taken inhibitie meten. De ADHD-groep laat meer problemen in inhibitie zien in vergelijking met de controle groep. Kinderen met ODD verschillen niet van de controle groep. Bij alle klinische groepen verminderen de problemen naarmate de kinderen ouder worden. Dit is in lijn met de theorie dat kinderen met ADHD een vertraagde ontwikkeling van inhibitie hebben. Het is dan ook mogelijk dat de symptomen van ADHD voor een deel van de kinderen na een paar jaar niet meer aanwezig zijn. Een ander belangrijk resultaat is dat er weinig verschil gevonden is tussen de klinische groepen. Een mogelijke verklaring hiervoor is de overlap in aandachtsproblemen en agressie binnen de groepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4853
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo