Ouders tellen mee
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de ontwikkeling van getalbegrip bij jonge kinderen. De invloed van kindfactoren, zoals cognitieve capaciteiten en omgevingsfactoren, zoals sociaal economische status van ouders speelt een rol in deze ontwikkeling. In dit artikel wordt ingegaan op de rol van rekenactiviteiten thuis, de opleiding van ouders, het aantal uren rekenonderwijs en de ervaring van de leerkracht op de ontwikkeling van getalbegrip. Het onderzoek heeft plaatsgevonden bij 180 kleuters uit het reguliere basisonderwijs. Er hebben twee metingen van het getalbegrip plaatsgevonden waarbij voor deze studie gebruik gemaakt is van een gedeelte van de Utrechte Getalbegrip Toets-Revised, Vergelijken, Getallen benoemen en Getallenlijnen 1-10 en 1-100. Daarnaast hebben ouders en leerkrachten vragenlijsten ingevuld.
Uit de resultaten blijken aanvankelijk eenvoudige rekenactiviteiten en later ook complexe rekenactiviteiten van ouders een positief effect hebben op het getalbegrip van kinderen. Er is geen directe samenhang gevonden tussen de ontwikkeling van getalbegrip en de ervaring van de leerkracht en het aantal uren rekenonderwijs per week.