Trauma-informed Care in de praktijk: impact op onvrijwillige zorg binnen de residentiële jeugdhulpverlening
Summary
De toenemende maatschappelijke urgentie om kwetsbare jongeren binnen de jeugdzorg
effectiever te ondersteunen benadrukt de noodzaak voor nieuwe behandelmethoden. Dit
onderzoek richt zich op Trauma-Informed Care (TIC) en de impact ervan op het gedrag en
taalgebruik van jeugdzorgmedewerkers, met bijzondere aandacht voor de toepassing en
reductie van onvrijwillige zorg (OZ). Het onderzoek stelt drie kernvragen. Ten eerste, in
hoeverre passen medewerkers de principes van TIC toe in hun handelen en taalgebruik na het
volgen van een TIC-training? Ten tweede, is er een meetbaar verschil in het gebruik van TICconform
taalgebruik voor en na de training? Tot slot, neemt het aantal toepassingen van
onvrijwillige zorg af na TIC-training groepsleiding?
Een mixed-methods aanpak, die kwalitatieve en kwantitatieve analyses combineert, is
gebruikt om diepgaande inzichten te verschaffen. Een kwalitatieve analyse van 29 OZrapportages
en een chi-kwadraattoets hebben een significante toename in TIC-conform
taalgebruik aangetoond. Verder is er gebruik gemaakt van een tweeweg herhaalde meting
analyse op 522 onvrijwillige zorg registraties, wat een algemene toename van de inzet van OZ
toonde, waarvoor nog geen verklaring is gevonden in het huidige onderzoek.
Hoewel verandering in taalgebruik een belangrijke eerste stap is, is de daadwerkelijke
aanpassing in de zorgpraktijk complex en vereist deze meer aandacht. Gezien de grote
maatschappelijke relevantie van dit thema, bevelen we aan om de implementatie van TIC voort
te zetten en verder te onderzoeken. Dit onderzoek biedt een waardevolle basis voor toekomstige
ontwikkelingen in methoden om onvrijwillige zorg te reduceren en de zorg voor kwetsbare
jongeren te verbeteren.