View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Intensieve Pedagogische Thuishulp Een evaluatie van twee kernelementen van Intensieve Pedagogische Thuishulp: opvoedvaardigheden en sociaal netwerk. Het gebruik door IPT hulpverleners in de praktijk.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Huijbers, L-3325725 en Nijmeijer, I-3330389.pdf (203.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Huijbers, L.
        Nijmeijer, I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: In dit onderzoek gaat het om de twee kernelementen van Intensieve Pedagogische Thuishulp (IPT), namelijk het verbeteren van de opvoedingsvaardigheden en het activeren van het sociaal netwerk. Er is bekeken of deze kernelementen in de praktijk worden gebruikt zoals deze in de theorie van Hermanns, Mordang, & Mulders (2002) beschreven staan. Methode: Aan het onderzoek hebben in totaal 56 IPT-ers deelgenomen. Bij een deel van deze IPT-ers is een semigestructureerd interview afgenomen en bij het andere deel van de IPT-ers een korte vragenlijst. Resultaten: In de praktijk blijkt er een verschil te bestaan tussen het actief noemen van de kernelementen en het inzetten van de kernelementen. Het noemen van de kernelementen wordt onvoldoende gedaan, het inzetten van de kernelementen wordt wel gedaan volgens de theorie van Hermanns en collega’s (2002). Aan de kernelementen wordt gewerkt aan de hand van verschillende technieken. Deze blijken allen ingezet te worden, echter niet allemaal evenveel. Bij vergelijking van de technieken bij drie verschillende locaties blijken er onderlinge verschillen te zijn in de mate van inzet van de technieken Video Interactie Begeleiding en ervaringen uitwisselen met andere ouders. Conclusie: Hieruit kan geconcludeerd worden dat de kernelementen in de praktijk worden ingezet zoals in de theorie van Hermanns en collega’s (2002) voorgeschreven wordt. Echter door een tekort aan een goed protocol worden niet alle technieken voldoende benut.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4837
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo