Groepssamenstelling bij coöperatief leren: een onderzoek naar de invloed van consciëntieusheid op de groepstaak.
Summary
Coöperatief leren is in de loop der tijd een steeds prominentere rol gaan spelen in het onderwijs. Met betrekking tot coöperatief leren heersen er vragen over onder andere de ideale groepssamenstelling. In dit onderzoek werd de relatie tussen groepssamenstelling en groepsprestaties onderzocht. Het doel van het onderzoek was het in kaart brengen van de relatie tussen de mate van consciëntieusheid binnen een groep en de groepsprestaties. Hierbij is rekening gehouden met de mate van groepscohesie en het gebruik van regulatieve vaardigheden. In totaal hebben 120 leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs meegewerkt aan het onderzoek. Zij hebben in duo’s een rekentaak gemaakt en verscheidene vragenlijsten ingevuld. Uit de resultaten bleek dat er een significante relatie bestaat tussen de mate van consciëntieusheid en de prestaties op de rekentaak. Echter, er werd een negatieve relatie gevonden tussen het gebruik van zelfregulatieve vaardigheden en de prestaties op de rekentaak. Desondanks blijken consciëntieuze kinderen toch betere prestaties te vertonen dan minder consciëntieuze kinderen. Mogelijk komt dit doordat consciëntieuze leerlingen minder baat hebben bij het gebruik van veel zelfregulatieve vaardigheden. Toekomstig onderzoek is nodig om de invloed van zelfregulatie verder te bepalen en verdere variabelen die mogelijk van invloed zijn op de groepsprestaties in kaart te brengen.