View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sekse- en onderwijsverschillen in moderne communicatiemiddelen bij leerlingen van de middelbare school

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Doornebosch, AD-3309703.pdf (246.4Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Doornebosch, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: de laatste jaren is het internetgebruik onder jeugdigen enorm toegenomen. Het internet heeft voor een revolutie gezorgd in de manier waarop mensen contact met elkaar onderhouden. Door de moderne communicatiemiddelen is het vaak mogelijk om gratis en overal met elkaar te communiceren. Doel: het doel van huidig onderzoek is het onderzoeken van sekse- en opleidingsverschillen wat betreft moderne communicatiemiddelen. Het onderzoek richt zich op vier communicatiemiddelen: e-mail, sociale netwerkpagina’s, sms en MSN. Methode: door middel van een internetvragenlijst is geprobeerd inzicht te krijgen in het communicatiegebruik voor sociale doeleinden. Aan 709 tweedejaars leerlingen van middelbare scholen is gevraagd op een zevenpuntschaal aan te geven in hoeverre zij gebruik maken van de communicatiemiddelen om contact te onderhouden. Resultaten: in het onderzoek komt naar voren dat alle meisjes significant frequenter gebruik maken van deze communicatiemiddelen dan jongens. Leerlingen van lage onderwijsniveaus maken tevens frequenter gebruik van de communicatiemiddelen, maar dit verschil is niet significant. VMBO jongens scoren hoger op de communicatiemiddelen dan jongens van HAVO/VWO. Deze resultaten zijn tevens gevonden voor de meisjes. Voor zowel jongens als meisjes zijn deze resultaten niet significant. Er is een hoofdeffect van geslacht en van onderwijsniveau, maar er is geen interactie-effect.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4820
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo