Waarden, wensen en behoeften van patiënten in de palliatieve zorg: een kwalitatief onderzoek naar de manier waarop zorgverleners in het ziekenhuis hier aandacht voor hebben in hun communicatie met de patiënt
Summary
Context: Het afstemmen van palliatieve zorg op de waarden, wensen en behoeften (WWB) van patiënten is belangrijk. Goede communicatie is het uitgangspunt, maar WWB komen niet altijd voldoende aan bod in de communicatie tussen clinici en patiënten in de palliatieve zorg.
Doelstelling: Onderzoeken hoe clinici aandacht besteden aan de WWB van patiënten in de palliatieve zorg in het ziekenhuis.
Methoden: Er werd een functionele pragmatische analyse uitgevoerd op observatienotities en een conventionele inhoudsanalyse op interviews. De gegevens werden verzameld in een eerder onderzoek, waarbij de setting een Nederlands academisch ziekenhuis was. De studiepopulatie bestond uit clinici die zorg verleenden aan volwassen patiënten met de diagnose vergevorderde kanker. Functionele pragmatische analyse werd gebruikt om te onderzoeken hoe taalhandelingen het bespreken van WWB beïnvloeden. Conventionele inhoudsanalyse werd uitgevoerd om te achterhalen hoe clinici denken over en uitdrukking geven aan WWB.
Resultaten: De uitkomsten tonen aan dat clinici door hun taalhandelingen beperkte ruimte creëren om de WWB van patiënten te bespreken. Uit de conventionele inhoudsanalyse kunnen conclusies getrokken worden over hoe clinici denken en zich uitdrukken over de WWB van patiënten. Artsen zien het als iets waar ze bij betrokken zijn, maar geven WWB niet de hoogste prioriteit. Medische kwesties en de dood worden vaak als voorbeeld genoemd en WWB zijn in beperkte mate gekoppeld aan het zien van de patiënt als persoon.
Conclusie: Dit onderzoek onderschrijft het idee dat, hoewel zorgverleners in een ziekenhuissetting beschikken over kennis met betrekking tot de waarden, wensen en behoeften van patiënten, er een lacune bestaat in de praktische toepassing van deze kennis binnen patiëntencommunicatie.