“Ik voel me denk ik niet 50/50”: Ervaringen met ouders, leerkrachten en leeftijdsgenoten tijdens de adolescentie en de invloed op de bi-etnische identiteit van bietnische jongvolwassenen
Summary
Deze kwalitatieve studie onderzoekt hoe ervaringen met ouders, leerkrachten en
leeftijdsgenoten tijdens de adolescentie de bi-etnische identiteit beïnvloeden. Dit is gedaan
door semi-gestructureerde interviews met tien bi-etnische jongvolwassenen af te nemen. De resultaten tonen aan dat ouders de grootste invloed hebben op de ontwikkeling van de bietnische identiteit bij de participanten, waarbij factoren zoals de aanwezigheid van de nietwesterse ouder, tweetalige opvoeding, deelname aan culturele gebruiken en religie van belang zijn. Daarnaast beïnvloedt de bi-etnische identiteit de ervaringen van participanten met leerkrachten en leeftijdsgenoten. Deze ervaringen verschillen afhankelijk van hoe de
participanten hun eigen etnische identiteit ervaren. Degenen die zich meer identificeerden met hun Nederlandse achtergrond voelden zich meer verbonden met de mono-etnische
meerderheidsgroep, terwijl participanten die zich identificeerden met beide etnische
achtergronden zich meer verbonden voelden met etnisch diverse groepen. Leerkrachten
nemen vaak aan dat bi-etnische individuen verbonden zijn met de cultuur van hun nietwesterse ouder. Deze aanname wordt positief ervaren als de participant zich met die cultuur identificeert, maar negatief als die identificatie ontbreekt. Daarnaast rapporteren de
participanten dat zij vaker door leerkrachten als niet-westers worden gecategoriseerd, wat zij als onterecht beschouwen gezien hun Nederlandse achtergrond. Dit onderzoek benadrukt de unieke ervaringen en uitdagingen van bi-etnische jongeren en het belang om in Nederlands onderzoek onderscheid te maken tussen mono-etnische en bi-etnische groepen. Door deze verschillen te erkennen, kan er beter worden ingespeeld op de unieke behoeften en uitdagingen van bi-etnische jongeren in het pedagogisch vakgebied.