View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Ik voel me denk ik niet 50/50”: Ervaringen met ouders, leerkrachten en leeftijdsgenoten tijdens de adolescentie en de invloed op de bi-etnische identiteit van bietnische jongvolwassenen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis_YES07_JoopVahl_2372096.pdf (513.5Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Vahl, Joop
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze kwalitatieve studie onderzoekt hoe ervaringen met ouders, leerkrachten en leeftijdsgenoten tijdens de adolescentie de bi-etnische identiteit beïnvloeden. Dit is gedaan door semi-gestructureerde interviews met tien bi-etnische jongvolwassenen af te nemen. De resultaten tonen aan dat ouders de grootste invloed hebben op de ontwikkeling van de bietnische identiteit bij de participanten, waarbij factoren zoals de aanwezigheid van de nietwesterse ouder, tweetalige opvoeding, deelname aan culturele gebruiken en religie van belang zijn. Daarnaast beïnvloedt de bi-etnische identiteit de ervaringen van participanten met leerkrachten en leeftijdsgenoten. Deze ervaringen verschillen afhankelijk van hoe de participanten hun eigen etnische identiteit ervaren. Degenen die zich meer identificeerden met hun Nederlandse achtergrond voelden zich meer verbonden met de mono-etnische meerderheidsgroep, terwijl participanten die zich identificeerden met beide etnische achtergronden zich meer verbonden voelden met etnisch diverse groepen. Leerkrachten nemen vaak aan dat bi-etnische individuen verbonden zijn met de cultuur van hun nietwesterse ouder. Deze aanname wordt positief ervaren als de participant zich met die cultuur identificeert, maar negatief als die identificatie ontbreekt. Daarnaast rapporteren de participanten dat zij vaker door leerkrachten als niet-westers worden gecategoriseerd, wat zij als onterecht beschouwen gezien hun Nederlandse achtergrond. Dit onderzoek benadrukt de unieke ervaringen en uitdagingen van bi-etnische jongeren en het belang om in Nederlands onderzoek onderscheid te maken tussen mono-etnische en bi-etnische groepen. Door deze verschillen te erkennen, kan er beter worden ingespeeld op de unieke behoeften en uitdagingen van bi-etnische jongeren in het pedagogisch vakgebied.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48145
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo