View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Motor functioning (ball skills and balance), athletic self-esteem and intrinsic motivation as predictors of physical activity of 7- to 10-year-old children

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis de Bruin 7973721 2023_2024.pdf (436.5Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Bruin, Lizanne de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Introductie: Een aanzienlijk deel van de Nederlandse kinderen is onvoldoende lichamelijk actief, terwijl fysieke activiteit positief samenhangt met het lichamelijk en geestelijk welzijn. Het doel van deze studie is om inzicht te krijgen in voorspellers van fysieke activiteit bij kinderen, om fysieke activiteit te bevorderen. Hiertoe is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: wat is de invloed van motorisch functioneren (balvaardigheid en evenwicht), sportief zelfbeeld en intrinsieke motivatie op de fysieke activiteit van kinderen tussen 7 en 10 jaar? Methoden: Een totaal van 162 kinderen (78 jongens, 84 meisjes; gemiddelde leeftijd = 8.4 jaar), nam deel aan deze studie. Fysieke activiteit is bepaald door een vragenlijst, gebaseerd op de MAQ. Deze vragenlijst gaf inzicht in totale, georganiseerde en ongeorganiseerde fysieke activiteit. Motorisch functioneren is bepaald door ‘balvaardigheid’ en ‘evenwicht’ van de MABC-2. Sportief zelfbeeld is bepaald door ‘sportieve vaardigheden’ van de CBSK. Intrinsieke motivatie werd bepaald door vier items van de SIMS. Na het bepalen van correlaties tussen de studievariabelen werd een multipele regressieanalyse uitgevoerd. Resultaten: Er werd geen samenhang gevonden tussen totale en ongeorganiseerde fysieke activiteit en de onafhankelijke variabelen. Georganiseerde fysieke activiteit hing samen met motorisch functioneren, balvaardigheid en balans, en intrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie was een voorspeller van georganiseerde fysieke activiteit bij 7- tot 10-jarige kinderen. Conclusie: Om fysieke activiteit van 7- tot 10-jarige kinderen te bevorderen, moet rekening gehouden worden met intrinsieke motivatie. Vervolgonderzoek kan zich richten op longitudinale associaties tussen intrinsieke motivatie en georganiseerde lichamelijke activiteit, waarbij objectieve meting van de constructen belangrijk is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48130
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo