Uitstroomadviezen voor Nieuwkomers: De Totstandkoming Van Uitstroomadviezen op ISK-scholen en de Betrokkenheid van Ouders Hierbij
Summary
Introductie: Dit onderzoek onderzoekt schooladviezen voor nieuwkomers die de overstap maken van Internationale Schakelklassen (ISK’s) naar regulier onderwijs in Nederland en de betrokkenheid van ouders hierbij. Het richt zich op hoe ISK-werkwijzen en besluitvormingsfactoren de academische vooruitgang van leerlingen beïnvloeden en hoe transparant dit is voor ouders. Methode: Interviews met experts (n=7), docenten (n=6) en ouders (n=6) werden afgenomen om ISK-werkwijzen en factoren die uitstroomadviezen beïnvloeden te verkennen. Resultaten: Variaties in ISK-praktijken, vooral in intakeprocedures en doorstroombeleid, beïnvloeden uitstroomadviezen. Besluitvormingsfactoren omvatten cijfers, ontwikkeling, houding, motivatie en externe factoren. Ouderbetrokkenheid wordt belemmerd door taal- en kennisbarrières en gebrekkige communicatie vanuit de school. Discussie: Het onderzoek benadrukt het belang van transparante communicatie voor betere ouderbetrokkenheid en eerlijke doorstroomadviezen. Aanbevelingen omvatten transparantere intakeprocedures, versterkte docentbetrokkenheid en inclusievere communicatie.