View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen motivatie en fysieke fitheid bij kinderen met een aangeboren hartafwijking en de mediërende rol van fysieke activiteit

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Gros 6890261 2023_2024.pdf (815.2Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Gros, Renée
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aangeboren hartafwijkingen komen bij ongeveer 1 op de 100 pasgeborenen voor en leiden vaak tot verminderde fysieke fitheid, een cruciale factor voor actieve deelname aan het dagelijks leven. Mogelijk bestaat er een samenhang tussen motivatie en fysieke fitheid, waarbij fysieke activiteit een mediërende rol kan spelen. Doel van huidig onderzoek is om meer empirische kennis te verwerven over de samenhang tussen motivatie en fysieke fitheid en de mediërende rol van fysieke activiteit bij kinderen met een aangeboren hartafwijking, rekening houdend met geslacht. De fysieke fitheid van 73 kinderen met een aangeboren hartafwijking (22 meisjes/ 51 jongens), met een gemiddelde leeftijd van 10 jaar (3.4 SD), werd beoordeeld aan de hand van een cardiopulmonale inspanningstest. Motivatie werd beoordeeld met behulp van zelf gerapporteerde vragenlijsten (BREQ-2 en CAPL-2) en fysieke activiteit werd beoordeeld met een zelf gerapporteerde vraag en de ActiGraph GT9X Link versnellingsmeter. Mediatieanalyses werden afzonderlijk voor jongens en meisjes uitgevoerd. Er werd een positieve samenhang tussen motivatie en fysieke fitheid gevonden, waarbij deze samenhang volledig werd gemedieerd door fysieke activiteit. Er werden geen significante verschillen in samenhang tussen jongens en meisjes gevonden. Het is belangrijk om te focussen op het bevorderen van motivatie en fysieke activiteit bij kinderen met een aangeboren hartafwijking om fysieke fitheid te verbeteren en daarmee de maatschappelijke participatie te bevorderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48127
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo