View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Als je iets zwaars draagt betekent het ook dat je sterk bent" Hoe Jongeren in Tussenposities op Eigen Wijze een Bijdrage leveren aan hun directe Omgeving.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis_Vivian Huijzer-Dekker_6825508.pdf (452.0Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Dekker, Vivian
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De diversiteit in Nederland blijft toenemen, wat zorgt voor een toename van unieke ervaringen. Een groep die te maken heeft met unieke ervaringen zijn jongeren in tussenposities, van 16 tot 27 jaar, die tussen werelden navigeren. Deze jongeren bevinden zich bijvoorbeeld tussen twee culturen en kunnen of willen zich niet exclusief aan een perspectief verbinden. Tegelijkertijd zoeken deze jongeren hun plek in de Nederlandse samenleving door participatie in de directe omgeving. Over deze groep is op wetenschappelijk en maatschappelijk vlak nog weinig bekend. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de potentiële werkzame elementen op gedragsdeterminantenniveau voor participatie en de randvoorwaarden die hen daarbij in de gelegenheid stellen. Voor de dataverzameling zijn tien open interviews gehouden met jongeren in verschillende tussenposities. De kwalitatieve analyse is uitgevoerd met een inductieve analysestrategie. De resultaten laten zien dat jongeren willen bijdragen om daarmee anderen te helpen en aan eigen behoeften te voldoen. Ook kunnen jongeren bijdragen door de kennis die zij hebben over de verschillende werelden. Randvoorwaarden voor participatie zijn het kunnen verbinden aan de eigen omgeving die positief tegenover hen staat. Jeugdwerkers en beleidsmedewerkers kunnen hen ondersteunen door lotgenoten-contact te faciliteren en sturing te geven op talentontwikkeling. Ook kunnen zij ondersteuning bieden in het verdiepen van nabije relaties en posities creëren waarin jongeren hun eigen kwaliteiten kunnen inzetten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48117
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo