Gender Playground: Spelen met gender en identiteit in de Dance scene
Summary
Deze thesis gaat over hoe jongeren in de Dance scene vormgeven aan gender en genderidentiteit. De jongeren bevinden zich in een specifieke fase van de identiteitsconstructie die zich laat kenmerken door nieuw verworven vrijheid en het verkennen van mogelijkheden en wensen. De zoektocht naar gender in de Dance-scene heeft mij tot nieuwe inzichten gebracht betreft het vormgeven van de genderidentiteit van de Dance liefhebber. Ik ben afgestapt van het begrip van subculturen en heb een eigen metafoor, playground, gepresenteerd.
Playground zoals de speeltuin van kinderen, playground als plek om te spelen met de (gender-)identiteit, voor een groep jongeren die zich onopvallend en conformerend opstelt in de realiteit van alledag. De playground is de creatie van een tijdelijke ruimte voor verkenning en experimenteren met gender en identiteit. Het is een streven naar een ideale wereld, maar die alleen kan bestaan bij de gratie van de sociale realiteit. De jongeren zitten in een fase van enerzijds veel vrijheid en anderzijds juist druk van vriendengroepen en het volwassen leven dat ze te wachten staat. Zij hebben een ruimte gecreëerd waarin zij vrijheid uitoefenen in het spelen met en vormen van de eigen identiteit, maar deze ruimte bestaat alleen bij de gratie van de sociale structuren en het leven buiten de playground.
Playground is het tijdelijk verkennen en experimenteren met de identiteit in extreme vormen. Er wordt niet afgezet tegen de dominante patronen, deze worden in een speels en uitvergroot jasje gestoken. Gestreefd wordt naar een vorm van non-differentiatie, maar wat betreft gender worden de verschillen juist plezierig beleefd en uitvergroot. De wensen, verwachtingen en mogelijkheden worden op speelse wijze verkend. De playground bestaat bij de gratie van de sociale realiteit buiten de feesten en het conformeren in deze ‘buitenwereld’. De
jongeren verwerken dit wel in het verhaal dat ze vertellen over zichzelf en zij beleven dit op eigen wijze. Het helpt de jongeren bij het verlichten van spanningen en het bouwen aan een leven los van de ouders.
Aan de hand van gender, in uiterlijk en rolgedrag is de playground verbeeld. Het extreme en dramatische karakter is naar voren gekomen aan de hand van beschrijvingen van uiterlijk, contact en intimiteit. De beleving en uitleg van de jongeren over deze vorm van uiten geeft aan dat zij creativiteit en vrijheid beleven door deze manier van leven/feesten. De jongeren beleven dat zij positieve elementen mee kunnen nemen naar hun individuele leven in het dagelijks bestaan. Zelfverzekerdheid, beter in je lijf en het makkelijker bewegen in de sociale wereld worden aangedragen als het nut van de playground. De playground ‘helpt’ bij allerlei onzekere gevoelens die deze periode in het leven meebrengt. Het is een creatieve zoektocht naar het vinden van een balans tussen het individuele leven, de verwachtingen van de sociale realiteit en de Dance, het is een complex samenspel van al deze aspecten van het leven en wanneer dit goed lukt worden voor de man en de vrouw verbeteringen gevonden in het leven. De playground is een speciale en nuttige wijze van omgaan met de adolescentie.