View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De algoritmekaart: Doeltreffend hulpmiddel bij het controleren van werkwoordspelling voor leerlingen uit groep 8?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Munting, IS-3125033.pdf (2.260Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Munting, I.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoeken in de afgelopen vijf decennia is gebleken dat basisschoolleerlingen grofweg 60% van de werkwoordsvormen correct spellen (Assink, 1987; Inspectie van het Onderwijs, 2008; Van der Velde, 1960; Zuidema, 1988). De algoritmemethode bleek hierbij de meest effectieve instructiemethode (Assink, 1983; Zuidema, 1988). Deze heeft als hulpmiddel de algoritmekaart. De vraagstelling van dit onderzoek was of er verschillen zijn tussen de aantallen correct geschreven werkwoordsvormen en tussen de hierbij gebruikte nader te analyseren denkstrategieën wanneer leerlingen uit groep 8 de werkwoordsvormen niet controleren (onderzoeksgroep 1), zonder algoritmekaart controleren (onderzoeksgroep 2) of met algoritmekaart (onderzoeksgroep 3). Bij de drie onderzoeksgroepen is een dictee werkwoordspelling afgenomen, aangevuld met het observeren van hardop-denkprotocollen in de laatste twee onderzoeksgroepen. Toetsing met de enkelvoudige ANOVA wees uit dat geen verschillen werden gevonden in aantallen correct geschreven werkwoordsvormen tussen de drie onderzoeksgroepen. Uit de observaties bleek echter dat het controleren van persoonsvormen met de algoritmekaart en het regelmatig oefenen met werkwoordspelling, een positieve relatie leek te hebben met het gebruiken van een correcte denkstrategie gevolgd door een correcte werkwoordsvorm. Het gebruiken van en voldoende oefenen met de bestaande algoritmekaart is dus bij het controleren van persoonsvormen een effectief hulpmiddel voor het gebruiken van een correcte denkstrategie met correcte werkwoordsvorm. Naar aanleiding van dit onderzoek kan echter niet gesteld worden dat de algoritmekaart een effectief hulpmiddel is bij het correct schrijven van alle soorten werkwoorden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4794
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo