Sociale Veiligheid in Cluster 4 Onderwijs: Intentie, Aanpak en Ondersteuningsbehoeften van Onderwijsprofessionals
Summary
Gespecialiseerd onderwijs cluster 4 scholen kampen met specifieke uitdagingen, zoals ernstige gedragsproblemen die leren en sociale interacties belemmeren, schoolverstoringen veroorzaken en de kans op betrokkenheid bij pesten vergroten. Ondersteuningsbehoeften op het gebied van sociale veiligheid van onderwijsprofessionals werkzaam in cluster 4 onderwijs zijn echter niet eerder onderzocht. Daarom is in het huidige onderzoek middels 11 kwalitatief geanalyseerde open interviews met onderwijsprofessionals aan de hand van het ASE model onderzocht: (OV1) hun houding ten opzichte van sociale veiligheid; (OV2) de aanpak en de ervaren effectiviteit hiervan; (OV3) ondersteuningsbehoeften ten opzichte van Stichting School & Veiligheid. De resultaten tonen aan dat professionals een goed begrip lijken te hebben van sociale veiligheid en al veel doen in zowel preventieve als curatieve aanpakken, die zij als effectief ervaren. Er zijn ondersteuningsbehoeften in het voorbereiden van leerlingen op de maatschappij en het gebruik van meer toepasbare, praktijkgerichte voorbeelden in materialen. Op basis hiervan is een implicatie voor Stichting School & Veiligheid om te werken aan verder toepasbare diensten waar relevante en praktijkgerichte voorbeelden voor de doelgroep in voorkomen.