'Gebruik je verstand, behoud boeren in ons land!'
Summary
Het huidig onderzoek verkent de identiteitsconstructie van een boerenidentiteit op de
websites van Agractie, BoerBurgerBeweging, Farmers Defence Force en Land- en
Tuinbouworganisatie Nederland sinds de boerenprotesten die begonnen in 2019.
Voortbouwend op theorieën over collectieve en nationale identiteit, de plattelandsidylle, de
driedimensionaliteit van identiteit en eerder onderzoek naar de presentatie van boeren in
verschillende media sinds 2019, is onderzocht hoe de organisaties inhoudelijk en in talige en
beeldende elementen een boerenidentiteit uitdrukken en hoe deze zich verhoudt tot
Nederlandse identiteit. Het corpus laat zien dat de boerenidentiteit sterk gelinkt is aan
Nederlandse identiteit, en dat de organisaties hier veel op inspelen om het belang van
boeren in Nederland te onderstrepen. De voornaamste factoren die dit tot stand brengen zijn
het presenteren van Nederlandse politiek als de Ander (Beller & Leerssen, 2007) en het
aanhalen van de plattelandsidylle (Peeren & Souch, 2019) in de afbeeldingen van
plattelandslandschappen en van het boerengezin.