View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Legitiem Leiderschap: De voorbereiding van zij-instromende schoolleiders op leiderschap in recalcitrante omgevingen

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_Poldermans_Legitiem leiderschap van zij-instromende schoolleiders.pdf (2.264Mb)
        Publication date
        2024
        Author
        Poldermans, Brechtje
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De onderwijskwaliteit in het primair onderwijs staat onder druk door lerarentekorten, wat ook de werktevredenheid beïnvloedt, die sterk afhangt van de schoolleiding. Het tekort aan schoolleiders groeit eveneens. Zij-instromende schoolleiders, van buiten de onderwijssector, kunnen een oplossing bieden, maar worden vaak niet als legitieme leiders geaccepteerd. Dit onderzoek richt zich op welke omstandigheden bijdragen aan het legitiem leiderschap van zij-instromers. De legitimiteit hangt af van de wisselwerking tussen schoolleiders en onderwijsprofessionals. Factoren zoals opleiding, organisatorische steun en ervaring spelen hierbij een rol. Het onderzoek benadrukt de invloed van de schoolcontext op leiderschap en pleit voor betere begeleiding en opleiding van zij-instromers. Ook de kracht van de ervaringen die zij-instromers hebben opgedaan in een andere sector mag meer worden omarmd en uitgelicht. Aandachtspunten zijn o.a. subsidie versoepelen, mentorprogramma's en persoonlijke coaching. ‘Krijt aan de vingers’ is niet meer vereist; schoolleiders moeten nu vooral organisatorische vaardigheden combineren met onderwijskundige expertise.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47815
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo