View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De reacties van jongeren op westerse moderne consumptieproducten in Tamale, Ghana

        Thumbnail
        View/Open
        Ischi Graus - Thesis Ischi.pdf (364.9Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Graus, I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De gevolgen van globalisering zijn over de hele wereld voelbaar, de stad Tamale, waar mijn onderzoek plaats heeft gevonden, is hier geen uitzondering op. Door de komst van westerse moderne consumptieproducten krijgen de jongeren te kampen met ongelijkheid. De duurdere prijs van deze producten zorgt ervoor dat de producten voor een deel en een deel niet haalbaar zijn. Het niet kunnen permitteren van westerse moderne producten wordt verbloemd of vervloekt door het traditioneel ideaal op te hemelen. Ook de personen die erg bezig zijn met het realiseren van een westerse moderne levensstijl, door westerse consumptieproducten te kopen, worden door de rest van de jongeren omschreven als respectlozen van de Ghanese cultuur. Ondanks deze uitingen en meningen is gebleken dat alle jongeren een mobiele telefoon bezitten en dat niet vcerklaard kan worden aan de hand van het communicatieve doel van het product. Dit in strijd met de mening van de erg traditie gebonden jongeren, de studenten. Er is gebleken te kunnen worden gesproken van zowel een sub groepen spanning als een persoonlijke spanning onder jongeren. Jongeren strijden in Tamale met het traditioneel ideaal en de aantrekkingskracht van westerse moderne consumptieproducten. De aantrekkingskracht wordt veroorzaakt door de betekenis van succes en welvarendheid die achter de westerse moderne consumptieproducten zit. Het is gebleken hoe moeilijk het is om iets te durven verlangen, waarvan men weet dat de kans op realisatie hiervan erg klein is
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4766
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo