Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKruijf, Hans de
dc.contributor.authorCommenee, J.J. van
dc.date.accessioned2010-07-21T17:00:34Z
dc.date.available2010-07-21
dc.date.available2010-07-21T17:00:34Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4759
dc.description.abstractDe unieke tweedeling in de Javaans-Surinaamse moslim gemeenschap is niet enkel een tweedeling in bidrichting. De reformisten bidden naar het oosten en de traditionalisten bidden naar het westen. Dit onderscheid wordt verder kenbaar gemaakt middels een religieuze praktijk die door de reformisten als authentiek islamitisch wordt bestempeld en door de traditionalisten als islamitisch maar met duidelijke traditionele Javaanse invloeden zoals slametans (religieuze heilsmaaltijden). Binnen de identiteitspolitiek die beide groepen bedrijven wordt de religieuze praktijk als symbool in een machtsstrijd over hegemonie ingezet. Beide groepen zijn daarnaast organisatorisch te onderscheiden. Vanuit de organisatie van de reformisten wordt een duidelijke nadruk op islamitisch onderwijs gelegd. In deze scriptie worden bovengenoemde aspecten als belangrijke voorwaarden gezien in een strijd om hegemonie binnen de Javaanse moslimgemeenschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.title‘Het geslacht van een kind wordt niet bepaalt door het kappen van een kokos’:De religieuze praktijk van de reformistische en traditionalistische Javaanse moslims als uitdrukking van verschil
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCulturele Antropologie
dc.subject.keywords[Suriname]
dc.subject.keywords[Identiteitspolitiek
dc.subject.keywordsJavaanse moslims
dc.subject.courseuuCulturele antropologie en ontwikkelingssociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record