View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe blijf ik bevlogen? Experimenteel onderzoek naar het effect van self-efficacy op bevlogenheid en prestatie

        Thumbnail
        View/Open
        Kramer 3054969.pdf (213.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Kramer, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vanuit de Positieve Psychologie is er steeds meer aandacht gekomen voor het opbouwen van persoonlijke kwaliteiten in plaats van alleen het repareren van zwakten van mensen. Steeds meer onderzoek is gedaan naar positieve persoonlijke hulpbronnen om het persoonlijk welzijn van werknemers te verklaren en bevorderen. Mensen proberen deze hulpbronnen te verkrijgen, behouden en beschermen. Eenmaal verkregen kunnen deze hulpbronnen mensen beschermen mensen negatieve effecten van arbeid, zoals burn-out. Volgens de Conservation of Resources theorie bouwen deze hulpbronnen meer hulpbronnen op wat uiteindelijk kan leiden tot welzijn en dus bevlogenheid. Dit onderzoek had als doel om op basis van deze kennis de vertaalslag naar taakniveau te maken. In een experimentele setting werd self-efficacy op taakniveau getracht te manipuleren, om zo vervolgens bevlogenheid en prestatie op taakniveau te bevorderen. De manipulatie van het niveau van self-efficacy was geslaagd; positieve feedback over de prestatie leidde tot een verhoogd niveau van self-efficacy en negatieve feedback bleef op gelijk niveau. Deze stijging in self-efficacy buffert een daling in bevlogenheid, waardoor de prestatie stijgt. Verder lijkt het erop dat een lage mate van self-efficacy samengaat met een lage mate van bevlogenheid en een hoge self-efficacy samengaat met een hogere mate van bevlogenheid en prestatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4748
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo