Op zoek naar een passende manier om innovatieve netwerksamenwerkingen te waarderen
Summary
Het evalueren van waardecreatie voortkomend uit innovatieve netwerksamenwerkingen is een complexe maar belangrijke taak. Deze scriptie onderzoekt in hoeverre bestaande deontologische, utilitaristisch en pragmatische perspectieven op waarde passend zijn voor de waardering van innovatieve netwerksamenwerkingen. Het doel van dit onderzoek is onder meer om te bepalen wat een passende manier is om een innovatieve netwerksamenwerking te waarderen. De deontologie benadrukt eerlijkheid, rechtvaardigheid, en duurzaamheid met betrekking tot het creëren van waarde. Het utilitarisme focust op het maximaliseren van welzijn en het behalen van de beste resultaten voor de samenleving als geheel. Het pragmatisme richt zich op de contextuele en experimentele aard van waardecreatie. Om de doelen van dit onderzoek te bereiken, is een vergelijkend casusonderzoek naar de geëvalueerde waarde van City Deals uitgevoerd. City Deals worden beschouwd als multi-level netwerksamenwerkingen die op een innovatieve manier proberen om complexe stedelijke veranderopgaven en problemen aan te pakken. De City Deals die middels een documentenanalyse en een totaal van twaalf interviews zijn onderzocht beslaan: Elektrische Deelmobiliteit in Stedelijke Gebiedsontwikkeling, Binnenstedelijk Bouwen en Transformatie, Eenvoudig Maatwerk, en Zorg voor Veiligheid in de Stad. Uit de resultaten blijkt dat het utilitarisme in de evaluaties van alle vier de City Deals het meest dominant naar voren komt. Op basis van de bevindingen is geconcludeerd dat de waardering van innovatieve netwerksamenwerkingen afhankelijk is van een normatief kader waarin keuzes moeten worden gemaakt tussen welke ethische en conceptuele normen zwaarder zouden moeten wegen. Bovendien wordt een passende waardering ook bepaald door het doel van een netwerksamenwerking. Het onderzoek fungeert op theoretisch vlak als een eerste aanzet om toe te werken naar een integratief bestuurskundig-filosofisch perspectief. Daarnaast biedt het onderzoek praktische aanbevelingen om de waardecreatie van City Deals te vergroten en beter te analyseren.