View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bevlogenheid: een spin in ’t web?!

        Thumbnail
        View/Open
        Graaff, de 3159469.pdf (485.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Graaff, J.S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie vormt een uitbreiding van eerder onderzoek naar het motivatieproces van het Job Demands-Resources (JD-R) model. Er is een hypothetisch model opgesteld waarin bevlogenheid de relatie tussen verschillende energiebronnen en belangrijke organisatie uitkomsten medieert. Het onderzoek is uitgevoerd onder Nederlandse leerkrachten (N = 203) en toetsting van de hypotheses vond plaats met behulp van (M)ANCOVA analyses en multipele hiërarchische regressieanalyses. De resultaten boden grotendeels ondersteuning voor het opgestelde onderzoeksmodel: (1) bevlogen leerkrachten scoren hoger op vier van de vijf dimensies van inzetbaarheid en hebben een lagere verloopintentie dan leerkrachten die niet bevlogen zijn; (2) bevlogenheid medieert het verband tussen werkgerelateerde energiebronnen en inzetbaarheid; (3) bevlogenheid medieert het verband tussen energiebronnen (werkgerelateerde en persoonlijke energiebronnen) en verloopintentie. In tegenstelling tot de verwachtingen vertoonden persoonlijke energiebronnen een directe samenhang met inzetbaarheid, die niet werd gemedieerd door bevlogenheid. Huidig onderzoek onderstreept het belang van het vergroten van energiebronnen in de werksituatie van werknemers in het algemeen, en leerkrachten in het bijzonder.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4739
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo