View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Welke Invloed heeft de COVID-19-Pandemie op de Cruciale Eerste 1001 Dagen van Opgroeien?

        Thumbnail
        View/Open
        MasterThesis-Ruth Rolevink (0147955)- 3.pdf (326.1Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Rolevink, Ruth
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Introductie: De eerste 1001 dagen zijn cruciaal voor de vroege ontwikkeling, waaraan ouder-kind interactie van hoge kwaliteit en een goede omgeving positief bijdragen. Tijdens de COVID-19- pandemie zijn baby's geboren in gezinnen waar veranderingen, zoals sociale isolatie, gepaard zijn gegaan met stress en onzekerheid. Deze pandemie biedt een unieke kans om te onderzoeken welke factoren deze cruciale eerste 1001 dagen bij jonge kinderen tijdens een stressvolle periode beïnvloeden. Methode: Voor huidig cross-sectioneel onderzoek zijn 331 ouders geïncludeerd met hun kind van 20-26 maanden oud. Deze deelnemers maken deel uit van het longitudinale Baby2020-onderzoek. In huidig onderzoek is onderzocht of de mate van ervaren stress door ouders in het dagelijks leven samenhangt met de ervaren negatieve impact van COVID-19 op het ouderschap. Daarnaast is onderzocht of er een samenhang bestaat tussen de mate van ervaren stress door ouders en de kwaliteit van ouder-kind interactie en of de ervaren sociale steun door ouders deze samenhang modereert. Resultaten: Er is een significante, matige, positieve correlatie gevonden tussen de mate van ervaren stress door ouders en de mate van ervaren negatieve impact van COVID-19 op het ouderschap. Daarnaast is een significante, maar zwakke, negatieve correlatie gevonden tussen de mate van ervaren stress door ouders en de kwaliteit van ouder-kind interactie. Tot slot blijkt dat sociale steun deze negatieve samenhang niet significant verzwakt. Discussie: Dit onderzoek toont aan dat ouders die een hogere mate van stress ervaren in het dagelijks leven, ook een meer negatieve impact van COVID-19 op het ouderschap hebben ervaren en een lagere kwaliteit van ouder-kind interactie rapporteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47342
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo