Een missie/visie ontwikkelen om socialer te incasseren: het belang van draagvlak onder medewerkers van Vattenfall
Summary
Vattenfall voorziet ongeveer 2 miljoen Nederlanders van energie. Elke maand betaalt het overgrote
deel van deze Nederlanders op tijd de energierekening. Een klein deel van de klanten betaalt niet op
tijd. Zij belanden in het incassoproces van Vattenfall. Vattenfall zet zich in om deze klanten op een
sociaal verantwoorde manier alsnog te laten betalen. Dit wordt sociale incasso genoemd. Vattenfall
wil graag nog socialer incasseren en hier de medewerkers bij betrekken. Daarom wil Vattenfall dit
doel expliciet maken, door een missie/visie op sociale incasso te ontwikkelen met draagvlak onder
medewerkers. Dit onderzoek richt zich op hoe Vattenfall deze missie/visie kan ontwikkelen met
draagvlak onder medewerkers. Om dit te onderzoeken is er gekeken naar de betekenissen,
opvattingen en meningen van medewerkers omtrent de missie/visie op sociale incasso en de rol die
de missie/visie speelt binnen hun dagelijkse werkzaamheden. De inzichten die hieruit zijn
voortgekomen geven managers handvatten om een missie/visie op sociale incasso te ontwikkelen
met draagvlak onder medewerkers. Eerst is vanuit een theoretische invalshoek is beargumenteerd
dat draagvlak betekent dat medewerkers een positieve betekenis geven aan de missie/visie en dat de
missie/visie een rol speelt in de werkpraktijk. Vanuit de literatuur over leiderschap volgen inzichten
waarmee op deze voorwaarden kan worden gestuurd. Het onderzoek bij Vattenfall heeft uitgewezen
dat veel medewerkers positieve betekenissen geven aan de missie/visie op sociale incasso. De rol van
de missie/visie in de werkpraktijken van medewerkers is echter nog beperkt. Om de missie/visie
dichter bij de heterogene werkpraktijken van medewerkers te brengen, kan het management
medewerkers betrekken bij het ontwikkelproces, zodat medewerkers zich ermee verbonden gaan
voelen. Ook vinden medewerkers het belangrijk dat de missie/visie op sociale incasso wordt vertaald
naar concrete en praktische doelen, en dat het relevant blijft door meer te communiceren over
sociale incasso. Mangers kunnen inspelen op deze behoeften van medewerkers door leiderschap te
tonen, waarbij transactionele en transformationele elementen elkaar aanvullen. Het is belangrijk dat
managers hierbij zoeken naar aansluiting van de missie/visie bij de heterogene werkpraktijken van
medewerkers. Uit het onderzoek volgt een advies voor managers van Vattenfall: betrek medewerkers,
maak de missie/visie concreet en communiceer uitvoerig. Dit kan de basis vormen voor de
ontwikkeling van een missie/visie op sociale incasso met draagvlak onder medewerkers.