Een hoopvol perspectief: emotionele warmte in de kindertijd en sociale integratie met leeftijdsgenoten als buffers voor het zelfbeeld van jonge adolescenten met een lage SES
Summary
Deze studie onderzoekt de relatie tussen sociaaleconomische status (SES) en zelfbeeld bij jonge adolescenten, en de mogelijke invloed van emotionele warmte in de kindertijd en sociale integratie met leeftijdsgenoten op deze relatie. Bovendien draagt juist in de vroege adolescentie zelfbeeld bij aan het welzijn. De 348 Duitse participanten (waarvan 52.6% jongens) waren in wave zes acht tot tien jaar oud en in wave elf twaalf tot zestien jaar oud. De variabelen zijn gemeten met een persoonlijk interview met drie items per variabele, gebaseerd op bestaande schalen. Een (multiple) regressieanalyse heeft twee hypotheses getoetst. Hypothese 1 stelde dat jonge Duitse adolescenten met een lage SES een lager zelfbeeld hebben dan jonge Duitse adolescenten met een hoge SES. Hypothese 2 stelde dat het positieve verband tussen SES en zelfbeeld minder sterk is bij een hoge emotionele warmte in de kindertijd en een hoge sociale integratie met leeftijdsgenoten in de adolescentie. Resultaten toonden aan dat jonge Duitse adolescenten met een lage SES vaker een negatief zelfbeeld hadden, waarbij sociale integratie met leeftijdsgenoten dit verband verzwakte. Emotionele warmte in de kindertijd deed dit daarentegen niet. Deze studie benadrukt de rol van sociale integratie als buffer voor de positieve relatie tussen SES en zelfbeeld, terwijl emotionele warmte dit niet lijkt te doen. Dit suggereert dat het stimuleren van sociale integratie onder jonge adolescenten met een lage SES belangrijk kan zijn voor het bevorderen van een positief zelfbeeld.