De sociale functie van MaaS
Summary
Deze scriptie gaat over de relatie tussen Mobility as a Service (MaaS) en vervoersarmoede onder mensen met lage inkomens in Amsterdam. MaaS is onderdeel van de smart mobility transitie, waarbij mobiliteit een grote rol krijgt toebedeeld voor het creëren van een rechtvaardige en leefbare stad. Echter, MaaS wordt aangeboden door private bedrijven die rechtvaardigheid niet als hoogste prioriteit hebben. De focus ligt daarom op het voorzien in de mobiliteitsbehoeften van mensen met hogere inkomens. Zonder sturing van de overheid is het daarom lastig MaaS te laten bijdragen aan een rechtvaardigere stad. Voor inclusief MaaS-beleid is het belangrijk dat gekeken wordt naar verschillende belangen en behoeften in de maatschappij. Daarom is er geprobeerd inzicht te krijgen in de ervaring van vervoersarmoede van mensen met lage inkomens in Amsterdam. Op basis hiervan zijn hun mobiliteitsbehoeften geformuleerd. Daarnaast is inzicht verkregen in de gevolgen van MaaS voor deze specifieke groep. Er is gekeken naar de rol van de digital divide bij sociale uitsluiting van deze groep en naar de toegevoegde waarde van MaaS voor deze groep. Door de mobiliteitsbehoeften te linken aan de gevolgen van MaaS is meer kennis over de relatie tussen MaaS en vervoersarmoede verkregen. Deze kennis heeft geleid tot aanbevelingen voor een inclusieve benadering van MaaS in Amsterdam.