De invloed van interpersoonlijk docentgedrag op de leesmotivatie van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool
Summary
Om de invloed van het interpersoonlijk docentgedrag op de motivatie van leerlingen in de bovenbouwgroepen van de basisschool ten aanzien van het lezen te bestuderen is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Hierbij werd gebruik gemaakt van twee vragenlijsten. Eén om het interpersoonlijk docentgedrag te meten en één om de mate van leesmotivatie van de leerling te meten. De vragenlijst die het interpersoonlijk docentgedrag meet is ingevuld door leerlingen en leerkrachten. De vragenlijst om de leesmotivatie te meten ging uit van twee elementen van motivatie: plezier en interesse.
Uit de resultaten blijkt onder andere dat de mate van nabijheid van een docent een positief effect heeft op de motivatie van de leerling voor lezen. Dit is in lijn met eerder onderzoek van den Brok (2006) waarin werd vastgesteld dat een hoge mate van nabijheid van een docent bijdraagt aan het versterken van motivatie bij leerlingen ten aanzien van een specifiek leerdomein.