View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Longitudinaal onderzoek naar voorspellende factoren voor de communicatieve participatie van kinderen met TOS

        Thumbnail
        View/Open
        6592619_Lotte-ten-Broeke_MAscriptie_280624.docx (1.021Mb)
        Publication date
        2024
        Author
        Broeke, Lotte ten
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De vaardigheid om effectief en adequaat te kunnen communiceren is belangrijk voor het vormen van relaties met anderen. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben moeite met communicatieve vaardigheden omdat zij problemen ondervinden met het begrijpen en produceren van taal en lopen daardoor een groter risico op sociale uitsluiting. In dit onderzoek is taaldata van 141 kinderen met (een verleden van) TOS op driejarige en achtjarige met elkaar vergeleken, om te onderzoeken welke factoren voorspellend zijn voor de communicatieve participatie (CP) van de kinderen. Uit de resultaten van lineaire regressieanalyses bleek dat het geslacht van kinderen met TOS op het eerste meetmoment, en hun verstaanbaarheid en taalproductie op het eerste en derde meetmoment voorspellend zijn voor de CP. Daarnaast bleek dat de CP-score op driejarige leeftijd een voorspeller was voor de CP-score op achtjarige leeftijd. De ontwikkeling in CP die de kinderen lieten zien tussen de twee meetmomenten verschilde tussen jongens en meisjes: jongens lieten een snellere vooruitgang zien dan meisjes, waardoor zij hun achterstand op achtjarige leeftijd hadden ingehaald. Naar aanleiding van deze resultaten wordt beargumenteerd dat het vroeg identificeren en behandelen van slechte verstaanbaarheid of slechte taalproductie kan bijdragen aan verminderde problemen op het gebied van CP, wat kan resulteren in de verbetering van eventuele problemen in de sociale ontwikkeling bij kinderen met TOS.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/46659
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo