La escasez de alumnos masculinos neerlandeses en el aprendizaje del español como lengua extranjera.
Summary
Sleutelwoorden: Spaans als vreemde taal - middelbaar onderwijs - taal leerattitudes - mannelijke leerlingen - motivatie
Dit onderzoek heeft als doel het tekort aan Nederlandse jongens in de bovenbouw klassen van het vak Spaans als vreemde taal te onderzoeken. Dit onderzoek vindt plaats op de middelbare school Dalí College en is uitgevoerd vanuit een meervoudig perspectief. Dit om een breed scala aan relevante en nuttige informatie te verkrijgen, aangezien het verwerven van een vreemde taal een complex proces is, en des te meer wanneer het gericht is op de attitudes van het mannelijk geslacht. Deze verschillende aspecten zijn: de persoonlijkheid van de leerlingen; de motivatie; de invloed van de ouders; de rol van de docent; en de dynamiek van de klas. Leerlingen uit de eerste, derde en vierde klas zijn gevraagd om een gedetailleerde enquête in te vullen via Forms. Daarnaast werden semigestructureerde interviews gehouden met enkele leerlingen om dieper op bepaalde antwoorden in te gaan. De kwantitatieve gegevens werden geanalyseerd met Forms, terwijl de kwalitatieve gegevens werden geanalyseerd met Google Speech en worden weergegeven in een thematische codering. De belangrijkste resultaten tonen aan dat bijna alle jongens de Spaanse taal mooi en leuk vinden en deze nuttig achten voor toekomstige vakanties. Dit is ook de reden dat een grote meerderheid het in de eerste klas kiest. De leerlingen in de derde en vierde klas waarderen ook deze twee aspecten, maar hechten vooral waarde aan de inhoud van de lessen en hun docent. Bovendien, wanneer zij een positieve houding hebben tegenover het vak en hun docent, hebben ze de neiging om door te gaan met de studie dan wanneer zij dit niet hebben. Dit, samen met het feit dat velen de bruikbaarheid voor de toekomst (nog) niet inzien, en dat hun ouders en docenten het belang van de taal niet benadrukken, zorgt ervoor dat ze het vak laten vallen wanneer de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid vocabulaire toenemen. Ook hebben we in dit onderzoek kunnen observeren dat geen enkele jongen de taal associeert met vrouwelijke carrières, noch vinden ze dat het een vak is dat meer voor meisjes dan voor jongens is. Om het aantal jongens in de bovenbouw klassen van Spaans te bevorderen, wordt het volgende aanbevolen: het bevorderen van een positieve relatie tussen docent en leerling; het incorporeren van competitieve educatieve spelletjes in de les; het integreren van zoveel mogelijk vocabulaire in praktische opdrachten; de voordelen van het beheersen van de Spaanse taal in kaart brengen; het actief betrekken van docenten en ouders bij onderwijs beslissingen; en het aanbieden van studie- en beroepenmarkten om interesses en vaardigheden op tijd te verkennen.