View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderzoek naar de zorgbehoeften van dak- en thuislozen in Rotterdam / Exploring Unheard Voices

        Thumbnail
        View/Open
        Stageverslag Medical Humanities - R.A. Dasovic.docx (245.2Kb)
        Publication date
        2024
        Author
        Dasović, Robert
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Context/Achtergrond Rotterdam kampt met een toenemend aantal dak- en thuislozen. Deze groep heeft complexe zorgbehoeften, die vaak niet adequaat worden opgevangen door de bestaande, bureaucratische zorgsystemen. Het Stedelijk Dakloze Team (SDT) werd opgericht als een samenwerkingsverband tussen diverse zorgverleners om de gezondheid en bestaanszekerheid van daklozen te verbeteren. Vraagstelling/Probleem Het onderzoek richtte zich oorspronkelijk op de wensen, waarden en behoeften van daklozen in Rotterdam met betrekking tot het medische, sociale en maatschappelijke zorgaanbod. De vraagstelling evolueerde naar het ontwikkelen van een visualisatiemethode, de 'zorgbehoeftekaart', om deze zorgpaden vanuit het perspectief van daklozen weer te geven. Participative Action Research (PAR) werd ingezet om de participatie van de respondenten te bevorderen. Aanpak/Strategie De onderzoeksmethoden omvatten Life History Interviewing (LHI) en PAR. Door samen te werken met professionals en (voormalig) dak- en thuislozen werd een interviewmethodologie ontwikkeld. Visuele hulpmiddelen zoals '(zorg)behoefte iconen' werden gebruikt tijdens interviews om de ervaringen en zorgbehoeften van de respondenten te verkennen. De zorgbehoeftekaarten werden aangepast op basis van feedback en thematische analyses van de interviews. Leeropbrengsten De stage resulteerde in een dieper begrip van de complexiteit van dakloosheid en zorguitdagingen. Er werden vaardigheden ontwikkeld in interdisciplinaire samenwerking en kwalitatief onderzoek. De participatieve benadering zorgde voor empowerment van respondenten en leverde inzichten op voor het verbeteren van de zorg voor daklozen. Waardevolle toevoeging De integratie van PAR leidde tot innovatieve oplossingen zoals een publieksdialoog en persoonlijke verhalen van daklozen. Dit bevorderde een breder begrip van hun behoeften en zorgde voor praktische hulpmiddelen zoals de '(zorg)behoeftekaarten'. Conclusie Het onderzoek en de ontwikkeling van de zorgbehoeftekaarten hebben bijgedragen aan het inzicht in de zorgbehoeften van daklozen in Rotterdam. De methodologie en de participatieve benadering bieden waardevolle tools voor beleidsmakers en zorgverleners om de zorg voor deze kwetsbare groep te verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/46453
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo