Wijkkwaliteit en kwaliteit van de kinderdagopvang: Een vergelijkende analyse van locaties binnen verschillende wijken
Summary
Abstract
Doel: In het streven naar kansengelijkheid is onderzocht of de kwaliteit van de kinderdagopvang tussen wijken met een lage, midden en hoge wijkkwaliteit verschilt. Achtergrond: Een hoge kwaliteit voorschoolse kinderopvang heeft positieve effecten op de kindonwikkeling. Wanneer kinderen opgroeien in een armoede, kan een hoge kwaliteit voorschoolse opvang een compenserend effect hebben voor mogelijke negatieve effecten van het opgroeien in deze context. Dit maakt onderzoek naar een eventuele relatie tussen de kwaliteit van de kinderopvang en de kwaliteit van de wijk waarin deze opvang staat nodig. Methode: Middels een MANOVA-analyse is onderzocht of de kwaliteit van de kinderdagopvang samenhangt met de kwaliteit van de wijk waarin deze opvang staat (N=75). Voor de kwaliteit van de opvang is gekeken naar proceskwaliteit en kwaliteit van de fysieke omgeving. De wijkkwaliteit is gemeten door te kijken naar inkomen, opleidingsniveau en de crime rate. Resultaten: Geen bewijs is gevonden voor de verwachting dat de wijkkwaliteit gerelateerd is aan de kwaliteit van de kinderdagopvang locaties. Discussie: Met het oog op kansengelijkheid is dit resultaat aan de ene kant een positieve bevinding: kinderen in verschillende wijken hebben in principe toegang tot dezelfde kwaliteit opvang. Aan de andere kant zou een resultaat waaruit blijkt dat de kwaliteit van de kinderdagopvang beter is in wijken met een lage wijkkwaliteit, bevorderlijk zijn voor het compenserende effect wat opvang kan bieden. Vervolgonderzoek waarin ook de peuteropvang en VVE-groepen op de dagopvang worden meegenomen is nodig, om zo potentiële mechanismen waarop marktwerking de kwaliteit van de voorschoolse kinderopvang beinvloedt te onderzoeken.
Sleutelwoorden: kinderdagopvang, wijkkwaliteit, contingentie theory, marktwerking
Aim: In pursuit of equity of opportunity, we examined whether the quality of the centre-based day care varies between neighbourhoods with low, medium and high neighbourhood quality. Background: High quality of early childhood education and care (ECEC) has positive effects on children's development. When children grow up in poverty, high quality ECEC can have a compensating effect for any negative effects of growing up in this context. This makes research into a possible relationship between the quality of centre-based day care and the quality of the neighbourhood in which it is located necessary. Method: A MANOVA analysis was used to examine whether the quality of the centre-based day care is related to the quality of the neighbourhood (N=75). Process quality and quality of the physical environment were examined for quality of care. Neighbourhood quality was measured by looking at income, education level and crime rate in the neighbourhood. Results: No evidence was found for the expectation that neighbourhood quality is related to the quality of centre-based day care locations in this neighbourhood. Discussion: One the hand this result is a positive finding: children in different neighbourhoods have access to the same quality of centre-based day care. On the other hand, a result showing that the quality is better in neighbourhoods with low neighbourhood quality would be conducive to the compensatory effect that day care can provide. More research, where other types of ECEC are included, is needed to examine potential mechanisms by which market forces influence the ECEC quality.