Weet jij wat dit is? Een explorerend onderzoek naar het aanbieden van seksuele voorlichting vanuit het geschiedenisonderwijs
Summary
Deze masterscriptie is een ontwerponderzoek naar het aanbieden van seksuele voorlichting vanuit het geschiedenisonderwijs op het voortgezet onderwijs. Uit de theorie over seksuele voorlichting blijkt dat onderwijs over seksualiteit op een doorlopende, brede, veilige en diverse manier aangeboden moet worden. Deze thesis geeft hier gehoor aan door te onderzoeken hoe seksualiteit plaats kan hebben in het geschiedenisonderwijs in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Daarnaast blijkt uit de theorie over seksuele voorlichting en geschiedenisdidactiek het belang van het inzetten van bronvaardigheid, multiperspectiviteit en continuïteit-verandering in de geschiedenisles seksuele voorlichting. De onderzoeksvraag van het ontwerponderzoek luidt: Wat zijn de kenmerken van een expertopdracht over de geschiedenis van kennis over de clitoris die bijdraagt aan het aanbod seksuele voorlichting op het voortgezet onderwijs, waarin vwo 4/5-leerlingen oefenen met historische bronnen, multiperspectiviteit en continuïteit-verandering? De onderzoeksvraag is beantwoord door zeven ontwerpcriteria die zijn opgesteld aan de hand van het theoretisch kader. Deze ontwerpcriteria hebben geleid tot een expertopdracht over de geschiedenis van kennis over de clitoris. Dit ontwerp is voorgelegd aan een focusgroep die bestond uit een vakdidacticus en docenten die een masteronderzoek doen. Vervolgens is het herontwerp getest middels een try-out in een vwo-5 klas. In de discussie zijn de bevindingen teruggekoppeld aan de theorie en is bepaald wat de meerwaarde is van het opnemen van seksuele voorlichting in het geschiedenisonderwijs. In de conclusie wordt duidelijk hoe deze scriptie zowel vakdidactische doelen uit domein A als seksuele voorlichtingsdoelen heeft behaald. De conclusies uit dit ontwerponderzoek zijn context-specifiek, maar kunnen de aanzet geven tot vervolgonderzoek met als doel doorlopende en brede seksuele voorlichting op het voortgezet onderwijs te stimuleren.