View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Weet jij wat dit is? Een explorerend onderzoek naar het aanbieden van seksuele voorlichting vanuit het geschiedenisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie M. Beliën - 6233279 - dec 2023.pdf (14.49Mb)
        Publication date
        2024
        Author
        Beliën, Maartje
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze masterscriptie is een ontwerponderzoek naar het aanbieden van seksuele voorlichting vanuit het geschiedenisonderwijs op het voortgezet onderwijs. Uit de theorie over seksuele voorlichting blijkt dat onderwijs over seksualiteit op een doorlopende, brede, veilige en diverse manier aangeboden moet worden. Deze thesis geeft hier gehoor aan door te onderzoeken hoe seksualiteit plaats kan hebben in het geschiedenisonderwijs in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Daarnaast blijkt uit de theorie over seksuele voorlichting en geschiedenisdidactiek het belang van het inzetten van bronvaardigheid, multiperspectiviteit en continuïteit-verandering in de geschiedenisles seksuele voorlichting. De onderzoeksvraag van het ontwerponderzoek luidt: Wat zijn de kenmerken van een expertopdracht over de geschiedenis van kennis over de clitoris die bijdraagt aan het aanbod seksuele voorlichting op het voortgezet onderwijs, waarin vwo 4/5-leerlingen oefenen met historische bronnen, multiperspectiviteit en continuïteit-verandering? De onderzoeksvraag is beantwoord door zeven ontwerpcriteria die zijn opgesteld aan de hand van het theoretisch kader. Deze ontwerpcriteria hebben geleid tot een expertopdracht over de geschiedenis van kennis over de clitoris. Dit ontwerp is voorgelegd aan een focusgroep die bestond uit een vakdidacticus en docenten die een masteronderzoek doen. Vervolgens is het herontwerp getest middels een try-out in een vwo-5 klas. In de discussie zijn de bevindingen teruggekoppeld aan de theorie en is bepaald wat de meerwaarde is van het opnemen van seksuele voorlichting in het geschiedenisonderwijs. In de conclusie wordt duidelijk hoe deze scriptie zowel vakdidactische doelen uit domein A als seksuele voorlichtingsdoelen heeft behaald. De conclusies uit dit ontwerponderzoek zijn context-specifiek, maar kunnen de aanzet geven tot vervolgonderzoek met als doel doorlopende en brede seksuele voorlichting op het voortgezet onderwijs te stimuleren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45781
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo