View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cognitieve flexibiliteit bij kinderen en jong volwassenen met een Autisme Spectrum Stoornis

        Thumbnail
        View/Open
        0457574 I.vanGinkel.pdf (367.4Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Ginkel, I. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Binnen de huidige onderzoeksliteratuur bestaat er een paradox op het gebied van cognitieve flexibiliteit bij personen met autisme. Het doel van deze studie is om te onderzoeken of er op het gebied van cognitieve flexibiliteit een verschil bestaat tussen kinderen en jong volwassenen met een autisme spectrum stoornis en kinderen en jong volwassenen zonder deze stoornis. De verwachting is dat kinderen en jong volwassenen met ASS minder cognitief flexibel zijn dan gezonde leeftijdgenoten. Tevens wordt onderzocht of de mate van cognitieve flexibiliteit, zoals vastgesteld met de neuropsychologische taken, gerelateerd is aan gerapporteerde autistische kenmerken op de AQ vragenlijst. De bijbehorende verwachting is dat een zwakke prestatie op de cognitieve flexibiliteitstaken sterk gerelateerd is aan gerapporteerde autistische kenmerken op de vragenlijst. Bij 35 kinderen en jong volwassenen in de leeftijdscategorie van 9 tot 26 jaar oud, zijn twee taken van de D-KEFS afgenomen voor het vaststellen van de mate van cognitieve flexibiliteit. De resultaten tonen aan dat kinderen en jong volwassenen met ASS significant slechter presteren op de Color-Word Interference Test, dan kinderen en jong volwassenen uit de controlegroep. Dit is echter niet het geval bij de Design Fluency Test. De mate van cognitieve flexibiliteit zoals vastgesteld met de CWIT, blijkt niet gerelateerd te zijn aan de mate van cognitieve flexibiliteit zoals vastgesteld met de DFT. Ook blijkt de mate van cognitieve flexibiliteit zoals vastgesteld met beide testen, niet gerelateerd te zijn aan gerapporteerde autistische kenmerken. De uitkomst op neuropsychologische taken lijkt daarom niet altijd een goede voorspeller te zijn van gedrag in de dagelijkse praktijk. Bij het interpreteren van dergelijke resultaten, dient rekening gehouden te worden met de beperkingen van het huidige onderzoek. Tevens lijken er aanwijzingen te zijn dat zowel de leeftijd als de sekse van de participanten, van invloed is op de mate van cognitieve flexibiliteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4558
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo