‘Het lukt mij niet om duidelijk te zijn’ De mediërende rol van Ouder Oorzakelijke Attributies in de relatie tussen Parental Self-Efficacy en Harde Disciplinering bij peuters
Summary
Doelstelling. Het gebruik van harde disciplinering in de opvoeding kan leiden tot negatieve gevolgen voor het kind. Ouders die zich minder competent voelen in de opvoeding maken vaker ouder-oorzakelijke attributies en maken vaker gebruik van harde disciplinering. Tot het heden zijn parental self-efficacy en ouder-oorzakelijke attributies echter altijd los van elkaar bestudeerd waardoor het onbekend is hoe deze cognities samenwerken. In dit onderzoek wordt onderzocht of ouder-oorzakelijke attributies een mediërende rol speelt in het verband tussen parental self-efficacy en harde disciplinering. Ontwerp. Moeders uit Nederland (108 moeders, Mleeftijd = 32,72) met een kind (50,9% meisjes) tussen 23 en 51 maanden (Mleeftijd = 34,88) oud namen deel aan dit onderzoek. Moeders rapporteerden over de ervaren parental self-efficacy, ouder-oorzakelijke attributies en het gebruik van harde disciplinering in de opvoeding. Resultaten. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er geen sprake is van een mediërende rol van ouder-oorzakelijke attributies in het verband tussen PSE en harde disciplinering. Er worden wel significante relaties gevonden tussen alle gemeten concepten. Conclusie. Aangezien deze studie correlaties tussen alle concepten heeft gevonden, moet er meer onderzoek worden gedaan naar de aard van deze verbanden. Daarnaast zou ook meer onderzoek gedaan moeten worden naar in hoeverre de concepten parental self-efficacy en ouder-oorzakelijke attributies als aparte constructen gezien kunnen worden.