Gedeelde Aandacht en Taalontwikkeling in Jongens en Meisjes
Summary
Onderzoek heeft aangetoond dat er een verband is tussen geslacht en taalontwikkeling, waarbij meisjes hoger scoren dan jongens. Gedeelde aandacht wordt gezien als een voorspeller van taalontwikkeling, en deze vaardigheid wordt ook eerder ontwikkeld door meisjes. Het is niet bekend of gedeelde aandacht een rol speelt in deze relatie tussen geslacht en taalontwikkeling. Hier onderzochten we of gedeelde aandacht een mediator kan zijn in de relatie tussen geslacht en taalontwikkeling, aan de hand van de volgende onderzoeksvraag; ‘Zijn er verbanden tussen geslacht, gedeelde aandacht en taalontwikkeling bij 2;0 tot 4;11- jarige kinderen, en wordt een mogelijk verband tussen geslacht en taalontwikkeling gemedieerd door gedeelde aandacht?’.
3
De steekproef bestond uit 78 gezonde Nederlandse kinderen (40 jongens en 38 meisjes) tussen 28 en 60 maanden oud. Data over taalontwikkeling werden verzameld door middel van de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT), en data over gedeelde aandacht werden verzameld door middel van de Early Sociocognitiv Battery (ESB). Ten eerste werden drie enkelvoudige lineaire regressies uitgevoerd om de correlatie tussen geslacht, gedeelde aandacht en taalontwikkeling te toetsen. Vervolgens werden de drie variabelen gecombineerd in een mediatiemodel om te analyseren of gedeelde aandacht een mediërend effect heeft dat het verband tussen geslacht en taalontwikkeling zou kunnen verklaren.
Er was geen significant effect tussen geslacht en taalontwikkeling, of tussen geslacht en gedeelde aandacht (mogelijk door het kleine aantal participanten), hoewel meisjes iets hoger scoorden op zowel het gebied van gedeelde aandacht als taalontwikkeling. Opvallend genoeg was er wel een significant effect tussen gedeelde aandacht en taalontwikkeling, wat de mediërende rol van gedeelde aandacht tussen geslacht en taalontwikkeling zou kunnen aangeven.
Het is aannemelijk dat de relatief kleine steekproef de reden is voor het feit dat de correlatie tussen geslacht en taalontwikkeling gevonden in de literatuur niet gereproduceerd werd in dit onderzoek. Echter is de bevinding dat er, zelfs zonder het verband tussen geslacht en taalontwikkeling, een verband is tussen gedeelde aandacht en taalontwikkeling. Dat is indicatief voor een potentiële rol van gedeelde aandacht als mediator tussen geslacht en taalontwikkeling. Vervolgonderzoek met een grotere steekproef is nodig om dit aan te tonen