May I have your votes, please? Het Eurovisiesongfestival als representant van de ontwikkeling in het denken over televisie met betrekking tot de relatie tussen mediatekst en publiek
Summary
In deze scriptie staat centraal hoe de ontwikkeling van het Eurovisiesongfestival een articulatie is van de ontwikkeling in het denken over televisie. De hypothese hierbij is dat televisie in eerste instantie gezien werd als een medium met een culturele opdracht en vanuit paternalistische motieven gemaakt werd. Het Eurovisiesongfestival was daarom in het begin het resultaat van wat de elite dacht wat juist was om het volk op te voeden. Later werd televisie meer door het publiek toegeeigend, wat ook bij het Eurovisiesongfestival terug komt in meer participatiemogelijkheden. De ontwikkeling van het festival is onderzocht aan de hand van twee mediatheorieën, die van de Frankfurter Schule en Cultural Studies. Tevens zijn er casestudies uitgevoerd van het festival van 1961, 1984 en 2003 om een chronologisch beeld te kunnen schetsen van het verloop van het festival. Tevens is er receptieonderzoek verricht in Trouw en de Volkskrant en is er gekeken naar internetblogs uit 2003. Uit het onderzoek bleek dat de idealen van de Frankfurter Schule bij het vormgeven van het Eurovisiesongfestival niet geheel zijn verdwenen en dat er tegenwoordig zowel elementen uit de Frankfurter Schule als van Cultural Studies aanwezig zijn. Wel wordt de mediagebruiker anders geadresseerd: van passieve consument naar actieve burger.